Brief aan de koning

Ja, ik ondersteun de oproep aan koning Willem-Alexander om Shell het predicaat ‘Koninklijk’ te ontnemen.

Greenpeace beschermt je gegevens en geeft ze niet aan derden voor commerciële doeleinden. Lees ook ons privacystatement en de algemene voorwaarden van deze actie. Vul je je telefoonnummer in? Dan kan Greenpeace jou telefonisch benaderen voor giftverzoeken of updates rondom lopende campagnes.

Geachte Majesteit,

De Koninklijke Nederlandse Shell zou zich allang niet meer ‘Koninklijk’ mogen noemen. Shell is mede verantwoordelijk voor aardbevingen in ons eigen land en de getroffen Groningers zijn nog steeds niet gecompenseerd. Het bedrijf maakt wereldwijd slachtoffers door olierampen te veroorzaken, het milieu te verwoesten en klimaatverandering te verergeren. Ik roep u daarom op Shell het predicaat ‘Koninklijk’ af te nemen.

BEDANKT !

Jouw stem telt mee! Deze campagne zou zonder donaties van supporters niet bestaan. Greenpeace neemt namelijk geen overheidssubsidies aan, of geld van bedrijven. Zo kunnen we ons onafhankelijk blijven inzetten voor onze kwetsbare aarde.

Help je ons mee van deze campagne een klinkend succes te maken?

DONEER
Een bedrijf mag niet zomaar ‘Koninklijk’ heten. Het is een eer, die door de Nederlandse vorst wordt verleend. Voorwaarden zijn dat het bedrijf een zuivere reputatie heeft en van onbesproken gedrag is. Dat geldt allang niet meer voor Shell. In ons eigen land is Shell mede verantwoordelijk voor aardbevingen. Getroffen Groningers zijn nog steeds niet gecompenseerd voor schade door aardbevingen. En dat terwijl Shell als 50% aandeelhouder van de NAM miljarden heeft verdiend aan de gaswinning. Shell verdient het predicaat ‘Koninklijk’ niet.
Shell maakt wereldwijd slachtoffers. In Nigeria liet het bedrijf miljoenen liters olie weglekken. Protest hiertegen werd keihard neergeslagen. In Curaçao dumpte het bedrijf afval in een prachtige baai en liet een asfaltmeer achter. Bovendien is maar liefst 2% van alle broeikasgassen die de mensheid sinds het begin van de industriële revolutie heeft uitgestoten, afkomstig van Shell. Klimaatverandering treft nu al grote groepen mensen. Een bedrijf als dit is het predicaat ‘Koninklijk’ onwaardig.

Deze organisaties steunen deze actie

Wat is voor jou de belangrijkste reden om de petitie te tekenen?