Esperanza

Bladzijde - 7 oktober, 2009

De Esperanza vertrekt uit Nieuw Zeeland op weg naar de Japanse walvisvaarders-vloot.

'Sinds het vertrek van de Nisshin Maru uit de Ross Zee hebben we bijna constant windkracht 8 - 9 gehad, met windstoten van windkracht 11. Het was voor iedereen verboden het dek op te gaan, tenzij je ging checken of alles nog wel goed vast stond, en dan in ieder geval met z'n tweeën en met veiligheidsgordels aan. Midden in de nacht werden we opgeschrikt door een enorme knal. In één hut voor de mijne, was de druk van een golf zo groot dat de patrijspoort stukgeslagen werd'.

- Jetske Nagtglas aan boord van de Esperanza, maart 2007

Greenkids dopen de Esperanza

Kinderen van Greenteam 'De Greenkids' doopten in februari 2002 ons nieuwste en grootste actieschip: de Esperanza. Supersnel én geschikt om in poolgebieden te varen: twee belangrijke eigenschappen als je walvisjagers bij Antarctica tegen wilt houden. De Esperanza kan het hele jaar door op zee blijven om actie voeren voor het milieu.

Milieuvriendelijk

De 72 meter lange Esperanza was vroeger een Russische blusboot. In Nederland lieten we het vaartuig compleet verbouwen. Zo milieuvriendelijk als een schip maar kon zijn natuurlijk. Asbest eruit, de meest efficiënte dieselmotoren erin, gifvrije verf en milieuvriendelijke koelkasten en airco. Afvalwater recyclen we aan boord en de verwarming draait op afvalverbranding.

En de winnaar is….

Voor de grap schilderde de bemanning de 'h' weg uit de oorspronkelijke naam Echo Fighter. Maar natuurlijk moest er een echte Greenpeace-naam op de boeg komen. Voor het eerst organiseerden we een online namenwedstrijd. In negen talen stond de verkiezing op het web en ruim 70.000 mensen deden mee. Zij kozen uiteindelijk voor Esperanza, het Spaanse woord voor hoop.

In actie!

Al snel na de tewaterlating kwam de Esperanza voor het eerst in actie. Voor de Nederlandse kust blokkeerde ze schepen met illegaal hout uit Afrikaanse regenwouden. Nog datzelfde jaar werd de Esperanza ingezet voor het opsporen van geheime plutoniumtransporten. En ze voer naar Johannesburg in Zuid-Afrika voor de VN-top over milieu en ontwikkeling. Daar kreeg ze plechtig de zegen van Nobelprijswinnaar aartsbisschop Desmond Tutu.

Ambitieuze expeditie

Onze jongste vlootaanwinst is inmiddels een ervaren actieschip. Wereldwijd heeft de Esperanza piratenvisserij, illegale houtkap, de walvisjacht en gifdumpingen aan de kaak gesteld. Voorlopig hoogtepunt is de Defending Our Oceans expeditie in 2006. Ruim een jaar lang voer de Esperanza over de wereldzeeën in een ambitieuze, spectaculaire campagne voor de bescherming van de oceanen.

Bekijk hier een virtuele tour van de Esperanza (Engelstalig)