Rainbow Warrior

Bladzijde - 27 mei, 2010

De Rainbow Warrior bij de WTO-conferentie in Doha, Quatar.

'Déjà vu: de Rainbow Warrior vaart de haven van Auckland uit. We gaan op zoek naar bottom trawlers. Precies een jaar geleden waren we hier ook al. We zagen hoe de trawlers tonnen vis en koraal van de diepzee schraapten met hun sleepnetten. We filmden en fotografeerden zoveel mogelijk en stuurden de beelden naar de Verenigde Naties, die over de diepzee vergaderden. Maar de VN deden niets. Dus: hier zijn we weer!'

- Dave Walsh aan boord van de Rainbow Warrior, mei 2005

Eerste eigen schip

Een eigen schip. Dat had Greenpeace nodig voor haar acties tegen de walvisjacht, besloten actievoerders in 1977. Nogal een ambitieus plan voor een clubje met weinig geld. Maar ze kregen het voor elkaar! Een jaar later stoomde een trotse Rainbow Warrior de haven van Londen uit. Haar naam dankte het schip aan de Indiaanse Cree-legende: als de aarde ziek is en op sterven ligt, zullen mensen opstaan als Krijgers van de Regenboog om haar te redden.

Boegbeeld

De Rainbow Warrior voer dat jaar uit om IJslandse en Spaanse walvisjagers tegen te houden. Het schip hielp de slachting van duizenden zeehondjes bij de Schotse Orkney Eilanden voorkomen. En ze kwam in actie tegen de dumping van kernafval in de Atlantische Oceaan. Jarenlang was het schip met de prachtige regenboog het boegbeeld van talloze Greenpeace-acties.

Aanslag

Maar in 1985 kwam er een rampzalig einde aan het actieschip. In de Nieuw-Zeelandse haven Auckland ontploften twee bommen onder de Rainbow Warrior. De Franse geheime dienst wilde koste wat het kost voorkomen dat ons schip in actie kwam tegen de Franse kernproeven. Bij deze brute aanslag kwam de Nederlandse fotograaf Fernando Pereira om het leven.

You can't sink a rainbow

De schok was enorm groot. Maar Greenpeace gaf niet op: exact vier jaar na de aanslag rolde de Rainbow Warrior II in het water. Motto: you can't sink a rainbow! Deze Krijger van de Regenboog is nog steeds een van Greenpeace's beroemdste actieschepen. Ze heeft talloze acties gevoerd: tegen de schadelijke drijfnetvisserij en de dumping van giftig afval. En voor de bescherming van walvissen en oerbossen.