Rubberboten

Bladzijde - 7 oktober, 2009

De rubberboten worden te water gelaten zodra er een vissersschip gespot is.

'Als de walvisjagers hun harpoenen richten, varen we met onze rubberboten voor de enorme Japanse schepen langs. De waterinstallatie achterop onze bootjes spuit een straal van wel tien meter de lucht in. Zo kunnen de jagers de walvissen slechter zien.'

- Rubberbootbestuurder Jetske Nagtglas, februari 2008

Klein maar fijn

Onze rubberboten zijn onmisbaar bij veel acties op zee. Greenpeace gebruikt de snelle, wendbare bootjes al sinds 1975. We verrasten toen Russische walvisjagers voor de kust van Californië. De Russen waren woedend en schoten een harpoen vlak over de hoofden van de actievoerders. Onze beelden daarvan schokten de wereld. Een jaar later dook Greenpeace weer op en onmiddellijk stopten de Russen met jagen.

Billy Greene

Onze rubberboten krijgen vaak bijnamen. Ontroerend is het verhaal achter de rubberboot Billy G. Billy Greene was een veelbelovende filmmaker die op jonge leeftijd het slachtoffer werd van een roofmoord. Hij bewonderde Greenpeace en daarom wilde zijn moeder ons de beste rubberboot ooit schenken. Het is een stoere, snelle rubberboot met een krachtige motor die ons nog steeds helpt om bij Antarctica de walvissen te beschermen: de Billy G.

Gemangeld

Rubberboten hebben flink te lijden van de acties. Uren varen ze tussen walvis en harpoen, soms worden ze gemangeld tussen schepen of gooien boze bemanningsleden vaten afval op de bootjes. Zo leek het er in 2006 op dat onze snelste rubberboot, de RI-28, voorgoed op het droge moest blijven. Maar onze donateurs kwamen massaal in actie. Zij brachten genoeg geld bijeen om de RI-28 te laten repareren én te moderniseren.