Inwoners van een dorp in de Amazone blokkeren al dagenlang vrachtwagens vol vers illegaal gekapt hout van hun land. De houthakkers zijn furieus en bedreigen de activisten.

Zonder steun van de autoriteiten weigeren leden van de Pukobjê-Gavião-stam nog langer lijdzaam toe te zien hoe hun grondgebied wordt vernietigd door illegale houtkap. Ze blokkeerden vier vrachtwagens en een tractor, afgeladen met illegaal gekapt hout uit hun leefgebied.

Frederico Pereira Guajajara, lid van een naburige stam, zegt dat hij aangevallen werd toen hij het protest wilde filmen: ‘Houthakkers sloegen me op mijn hoofd, duwden me, vernielden mijn telefoon en probeerden me in het vuur te gooien.’

De politie kwam ter plaatse, maar ondernam geen actie en verliet het gebied een paar uur later zonder in te grijpen. Door een barricade van brandende banden aan te leggen rond hun vrachtwagens, wisten de houthakkers te voorkomen dat het hout in beslag werd genomen. Het probleem van illegale houtkap is niet nieuw. Greenpeace bracht de illegale praktijken in dit gebied al in mei 2012 aan het licht.

In Brazilië worden op dit moment handtekeningen verzameld voor een ontbossingswet die een einde moet maken aan de vernietiging van het Amazonewoud. Meer dan 600.000 Brazilianen hebben al getekend, maar er zijn 1,4 miljoen handtekeningen nodig voordat het congres het burgerinitiatief in behandeling neemt.

Gelukkig wordt vanaf 3 maart de import van illegaal gekapt hout officieel verboden in Europa, een belangrijke stap in het tegengaan van illegale houtkap.

aap

Bossen zijn van levensbelang

Bossen zijn prachtig en van levensbelang voor een gezond klimaat. Maar doordat bomen massaal worden gekapt, verdwijnen ecosystemen én raken veel mensen en dieren hun leefomgeving kwijt. Ook komen er door die kap grote hoeveelheden CO2 vrij.

Greenpeace wil dat uiterlijk in 2020 de ontbossing in de laatste tropische regenwouden is gestopt. Lees meer >>