Amsterdam, 23 januari 2013 – De internationale campagne van Greenpeace voor gifvrije kleding richt zich vanaf vandaag voor het eerst op een Nederlands modemerk: G-Star. De afgelopen maanden beloofden vele grote, bekende labels als Zara, Levi’s en Benetton te stoppen met het lozen van gif voor de productie van kleding. G-Star houdt al meer dan een jaar de schijn op dat ook zij bij deze vooruitstrevende merken horen. In werkelijkheid heeft het merk nog geen enkele concrete toezegging gedaan om te stoppen met schadelijke kledingproductie. Greenpeace eist daarom op dit moment bij de opening van de Amsterdam Fashion Week op het Westergasterrein dat de oprichter/directeur van G-Star, Jos van Tilburg, eindelijk leiderschap toont.

Chique actievoerders van Greenpeace hebben zich met een cocktailbar opgesteld bij de ingang van de Amsterdam Fashion Week om felgekleurde, ‘chemische’ versnaperingen uit te reiken aan de genodigden van de openingsavond. De gemaskerde G-Star directeur Jos van Tilburg prijkt op posters met de boodschap: ‘Show your true face!’ Vele merken hebben al beloofd uiterlijk in 2020 schoon te produceren, maar G-Star houdt het vaag. Het merk is tot op heden niet bereid om transparant te zijn over de gifstoffen die worden gebruikt en de hoeveelheden die het merk loost. Tot het tekenen van een overeenkomst is Van Tilburg al helemaal niet bereid. ‘Wij proberen al meer dan een jaar heldere afspraken te maken met G-Star’, zegt Ilze Smit. ‘Als al die andere iconische merken het kunnen, waarom zij dan niet?’

De modesector is één van de grootste vervuilers van de rivieren in lagelonenlanden. Dat komt doordat de gifstoffen die ze gebruiken voor de productie van kleding geloosd worden in het water. Sinds het begin van de campagne voor schone kleding, in 2011, hebben veertien grote modemerken beloofd uiterlijk in 2020 te stoppen met het vervuilen van ons water. Naast Zara, Levi’s en Benetton waren dit verder onder meer Nike, H&M, Puma en Esprit. Afgelopen maandag sloot het Amerikaanse lingeriemerk Victoria’s Secret zich hier bij aan.

Via nomorefashionvictims.nl roept Greenpeace mensen op om mee te doen. Een hoofdrol is daarbij weggelegd voor Zarayda Groenhart (Wie is de Mol?, BNN). In korte filmpjes legt zij uit wat de schadelijke gevolgen zijn van de huidige mode-industrie, waarom gifvrij produceren belangrijk is en wat modeliefhebbers kunnen doen om een steentje bij te dragen.