Opnieuw bewijst Greenpeace hoe gemakkelijk illegaal gekapt hout uit de Amazone in Nederland belandt. Met behulp van gps-zenders en een duik in ‘officiële’ documenten onthulden we een fluorescerend spoor van fraude en illegaliteit naar houtzagerijen waar ook Nederlandse bedrijven van afnemen.

Update 16 oktober: Vandaag heeft één van de grote Nederlandse houtverkopers, Stiho, middels een brief laten weten alle handel in de betreffende houtsoort stil te leggen en dus geen partijen meer van de frauderende Braziliaanse leverancier Rainbow aan te kopen.

‘Stiho belooft een grondig onderzoek te doen naar de fraude’, reageert campagneleider, Daniëlle van Oijen. ‘Dat kan maanden in beslag nemen. Het is bizar dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) als verantwoordelijke inspectiedienst voortdurend in papieren fraude tuint, omdat het geen prioriteit krijgt grondiger onderzoek te doen. Stiho had de indruk dat alles op orde was op basis van administratieve inspecties van de NVWA. Zoals het onderzoek van Greenpeace heeft uitgewezen, gaat achter die papieren werkelijkheid een schimmige werkelijkheid schuil die ten koste gaat van de Amazone.’

In mei van dit jaar toonden we al aan dat ondanks alle regels en systemen de roofbouw op de Amazone onverminderd doorgaat. In het huidige rapport: “Amazon’s Silent Crisis: Night Terrors” maken we zichtbaar hoe dat er in de praktijk precies uitziet. Voor het eerst maakten we daarbij gebruik van gps-zenders, bevestigd aan houttrucks waardoor we de routes van hun houttransporten door het regenwoud van de deelstaat Pará ontdekten. Overdag reden deze vrachtwagens diep het regenwoud in om ‘s nachts vanaf illegale houtkampementen naar zagerijen te gaan. Moeiteloos wordt daarna gesjoemeld met documenten zodat het hout van legale afkomst lijkt.

Vrachtwagens wachten op een houtlading uit een illegaal gekapt gebied dichtbij Santarém, Pará, Brazilie.

Beboet voor illegale praktijken

Rainbow Trading is een van de zagerijen in Brazilië die zich aan hieraan schuldig maakt. Greenpeace’ onderzoek wijst uit dat dit bedrijf zaken doet met ten minste drie Nederlandse (bouw)bedrijven: Stiho, LTL Woodproducts en Rodenhuis Holding. De laatste zeven jaar is Rainbow Trading twaalf keer beboet voor illegale praktijken door IBAMA, de milieudienst van de Braziliaanse overheid. Ook zijn vergunningen van de toeleveranciers van Rainbow Trading geschorst. Informatie hierover is openbaar op de website van IBAMA. Middels een eigen controlesysteem zijn Nederlandse bedrijven verplicht illegaal hout te weren. Dankzij IBAMA hadden ze kunnen weten dat Rainbow Trading omstreden is. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit in Nederland (NVWA) is verantwoordelijk voor de naleving van de wet tegen illegaal hout. Daarom hebben we vandaag opnieuw  een klacht bij ingediend met het dringende verzoek zijn werk te doen.

Bescherm de Amazone

De Amazone is (nu nog) het grootste regenwoud op aarde. Het beslaat meer dan 5 procent van het aardoppervlak. Uit recente data blijkt dat de houtkap in het Braziliaanse deel van de Amazone (goed voor twee derde van dit regenwoud) weer toeneemt. Om de Amazone te beschermen moet iedere betrokkene zijn verantwoordelijkheid nemen, ook Nederlandse houtbedrijven die hout uit de Amazone kopen. Voor Greenpeace is de strijd tegen ontbossing een prioriteit. Door de bossen te laten staan, zetten we een rem op klimaatverandering en voorkomen we dat bedreigde dieren en planten uitsterven. Ook zorgen we er voor dat de miljoenen mensen die van de bossen afhankelijk zijn voor hun levensonderhoud niet in armoede vervallen.

aap

Bossen zijn van levensbelang

Bossen zijn prachtig en van levensbelang voor een gezond klimaat. Maar doordat bomen massaal worden gekapt, verdwijnen ecosystemen én raken veel mensen en dieren hun leefomgeving kwijt. Ook komen er door die kap grote hoeveelheden CO2 vrij.

Greenpeace wil dat uiterlijk in 2020 de ontbossing in de laatste tropische regenwouden is gestopt. Lees meer >>