De eerste olie die in het kwetsbare Noordpoolgebied is gewonnen, komt naar de Rotterdamse haven. Het gaat om olie van het beruchte Prirazlomnaya-platform, waar de Arctic 30 in september werden opgepakt na een vreedzame actie. Het Russische oliebedrijf Gazprom maakte vrijdag bekend dat er een olietanker vertrekt richting Nederland.

>> Kom in actie: zeg premier Rutte dat jij geen Noordpoololie wilt! <<

UPDATE 28 april: De Rainbow Warrior vaart de Mikhail Ulyanov tegemoet. Het vlaggenschip van Greenpeace zal de Russische olietanker naar de Rotterdamse haven volgen. Eerder werd bekend dat de Noordpoololie aan boord van het schip is opgekocht door Total: een uiterst vreemde zet, aangezien de Franse oliemaatschappij zich in 2012 publiekelijk uitsprak tegen boringen in het Noordpoolgebied.

‘Niemand wil die troep’
‘De strijd om onze vrijheid is voorbij, maar de strijd tegen de verwoesting van het Noordpoolgebied nog niet’, zegt campagneleider Faiza Oulahsen, een van de zogenoemde Arctic 30. ‘5 miljoen mensen hebben onze petitie voor bescherming van het Noordpoolgebied getekend en onlangs nog liet de Tweede Kamer van zich horen. Niemand wil die troep. Toch komt de olie nu naar Nederland. Een haast kafkaiaanse situatie.’

Rutte houdt zich op de vlakte
Op 1 april nam de Tweede Kamer een motie aan met het doel de transport van zware ruwe olie in het Noordpoolgebied te verbieden. Dit initiatief kwam na het nieuws dat de eerste Noordpoololie naar Nederland komt. Het kabinet zegt niets te kunnen ondernemen tegen het transport, maar Greenpeace roept de premier op een standpunt in te nemen.

Faiza: ‘Het kabinet heeft de mond vol van verduurzaming en zegt de Noordpool te willen beschermen. Tegelijkertijd legt het oliebedrijven als Shell en Gazprom, die het op dit prachtige gebied gemunt hebben, geen strobreed in de weg. Sterker nog, minister Henk Kamp liet vorig jaar nog tegenover Russische zakenlieden weten dat Nederland graag helpt bij het exploiteren van het Noordpoolgebied.’

Reservaat
Volgens Greenpeace is er maar één manier om het Noordpoolgebied te beschermen tegen winstbeluste bedrijven als Gazprom en Shell. De Noordpool moet de officiële status als reservaat krijgen, net als Antarctica. Niet alleen omdat het thuis van de ijsbeer bescherming verdient, maar ook omdat we die olie in de grond moeten laten zitten om desastreuze klimaatverandering te voorkomen. We kunnen zonder die extra fossiele brandstoffen, de energierevolutie is al begonnen en niet meer te stuiten.

Meer dan 5 miljoen mensen hebben zich al uitgesproken voor de bescherming van de Noordpool, net als het Europees Parlement. Help je ons in deze zo belangrijke strijd? Kijk hier wat je kunt doen!

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>