Red de bij, teken voor gifvrij

Zwart met gele streepjes, licht behaard en ware bouwmeesters. Bijen, wie vindt ze nou niet bijzonder? Vooral als je weet dat we zonder hen geen tomaat, framboos of aardbei meer eten. Maar bijen zijn tegenwoordig een heuse bedreigde diersoort, onder andere vanwege het landbouwgif dat ook op de plantjes in de tuincentra zit. Greenpeace komt daarom deze lente in actie. Doe mee en bescherm de bij: teken voor gifvrij.

Laten we beginnen met het goede nieuws

Het lijkt erop dat dit jaar meer bijenvolken in Nederland de winter in Nederland overleefden dan de jaren ervoor. Geweldig en toch is onze nieuwe campagne daardoor urgenter dan ooit: bijen vliegen nú uit om stuifmeel en nectar te verzamelen. Maar de bestrijdingsmiddelen op onze akkers en velden zijn dodelijk voor ze. Zelfs de plantjes en bloembollen in de tuincentra zijn met dat landbouwgif behandeld, zo blijkt uit ons onderzoek waar onder andere consumentenprogramma Radar aandacht aan besteedde.

Red de bij, teken voor gifvrij

Om de bijenbevolking er weer bovenop te krijgen, komt Greenpeace deze lente in actie. Wij willen giftige bestrijdingsmiddelen van het land en uit de schappen en gezonde, ecologische landbouw vooruit helpen. Gewassen die op een natuurlijke manier worden verbouwd, putten de aarde niet uit en brengen voldoende variatie op de akkers. Iedereen kan helpen, want een schone, groene wereld begint ook in jouw eigen achtertuin of op het balkon. Teken daarom nu voor gifvrije bloembollen en planten in de Intratuin.

Meer weten en meer doen

Reddebijen.nl is onze vernieuwde actiesite waar je achtergrondinformatie vindt, filmpjes kunt kijken en de petitie kan tekenen. Wil je eens in de drie weken een update over onze campagne in je mailbox ontvangen, geef je dan nu op voor het gratis actiemail-abonnement. Herman van Bekkem, campagneleider landbouw, stuurt je graag nieuwe acties, leuke tips en weetjes over de bijen.