Amsterdam- De Europese houtverordening is vandaag exact één jaar in werking. Vooralsnog lijkt deze wet alleen op papier een verbetering, aangezien alleen in Duitsland illegaal hout in beslag is genomen. Volgens Greenpeace moet de wet beter worden gehandhaafd, anders blijven mensen en bossen in landen als de Democratische Republiek Congo lijden onder de verwoestende gevolgen van illegale houtkap.

De Europese houtverordening verbiedt de handel in illegaal gekapt hout en houtproducten op de Europese markt. Houtbedrijven moeten daarnaast zorgvuldigheid betrachten in hun verantwoording over de herkomst van hout om het risico op illegaal hout in de keten verwaarloosbaar te maken. Dit gebeurt echter nog niet voldoende. Zo heeft onder andere Greenpeace het afgelopen jaar een aantal zaken van illegale houtkap en handel uit het Congo Bekken aan de kaak gesteld.

‘We hebben de Europese houtverordening een jaar geleden verwelkomd als een belangrijk stap in het beschermen van bossen’, zegt Danielle van Oijen, campagneleider bossen bij Greenpeace. ‘Na een jaar kunnen we constateren dat overheden de handhaving sterk op moeten schroeven als de wet effect wil hebben. Sommige landen in de EU hebben nog praktisch niets gedaan en ook in Nederland heb ik nog geen sancties gezien, terwijl de stroom verdacht en illegaal hout naar Europa nog zeker niet is opgedroogd.’

In België alarmeerde Greenpeace de autoriteiten over een lading afrormosia hout uit de Democratische Republiek Congo (DRC). Een boom die op de lijst van beschermde soorten staat. Het hout werd op de markt geplaatst ondanks drie mislukte pogingen van de Congolese autoriteiten om de legaliteit van de lading aan te tonen.

Greenpeace ontdekte ook dat een lading illegaal gekapt wengé hout, een bedreigde boomsoort uit de DRC, in Tsjechië, Italië en Duitsland terecht kwam ondanks het feit dat de autoriteiten in België al twijfels hadden over de legaliteit. In Duitsland zijn deze houtstammen afgelopen november in beslag genomen nadat onderzoek uitwees dat het hout illegaal is. Ook in Frankrijk diende Greenpeace klachten in over verdacht hout uit Congo van het bedrijf Sicobois. Dit bedrijf heeft niet alleen een aandeel in de handel in verdacht hout, maar is ook betrokken bij gewelddadige sociale conflicten in hun houtkapconcessie in de provincie Equateur, zo heeft Greenpeace onderzocht.

‘In de Democratische Republiek Congo is de houtkapsector een georganiseerde chaos. Alleen als de Europese houtverordening goed gehandhaafd wordt, kan dit effect hebben op het tegengaan van de illegale houtkap’, meent Van Oijen. ‘Volgens Interpol is 50 tot 90 procent van het volume in belangrijke tropische producentenlanden illegaal gekapt. De EU is nog steeds een belangrijke markt voor dit hout en dat moet nu stoppen. Niet alleen voor het bos, maar zeker ook voor de toekomst van de lokale en inheemse bevolking die van dat bos afhankelijk is.’

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie over illegaal hout in Europa:

Voor overige vragen:

Ilse van der Poel, persvoorlichting Greenpeace, tel. 06 2503 1012.