Klacht tegen Nederlandse bedrijven

Greenpeace Nederland dient vandaag een handhavingsverzoek in bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voor drie Nederlandse bedrijven. Het gaat om Stiho, LTL Woodproducts en Rodenhuis Holding. Deze bedrijven kopen hout van een zagerij die volgens Greepeace betrokken is bij het witwassen van illegaal gekapt hout en sjoemelen met papieren. Greenpeace Brazilië onderzocht de zagerij door met zenders de routes van houttransporten in het regenwoud van de deelstaat Para te volgen.

Het nieuwe onderzoeksrapport van Greenpeace Brazilië legt drie grote problemen bloot met de zagerij Rainbow Trading. De laatste zeven jaar is Rainbow Trading 12 keer beboet door IBAMA, de milieudienst van de Braziliaanse overheid, voor illegale praktijken. Ook neemt Rainbow Trading hout af van andere bedrijven waarvan de Braziliaanse autoriteiten de vergunning voor in- en verkoop heeft geschorst. Als derde vond Greenpeace dat Rainbow Trading illegaal gekapt hout witwast met officiële papieren.

‘Frauderen met papieren is geen enkel probleem, omdat er zoveel mazen in het controlesysteem zitten en omdat ambtenaren een handje meehelpen. Als gevolg daarvan vreet de illegale houtkap zich razendsnel het waardevolle Amazone regenwoud binnen’, zegt Daniëlle van Oijen, campagneleider bossen bij Greenpeace. ‘Daarom is Greenpeace Brazilië zelf gaan controleren.’

Greenpeace Brazilië rustte in de staat Pará negen houttrucks uit met volgzenders om de activiteit van de wagens te volgen. Daaruit bleek dat deze rechtstreeks naar locaties reden waar geen vergunning voor houtkap bestond. Overdag reden lege vrachtwagens het regenwoud in om er vervolgens in het holst van de nacht weer uit te rijden richting houtzagerijen, waaronder Rainbow Trading. Documenten met kapvergunningen van andere gebieden worden vervolgens routineus toegevoegd bij de illegaal omgehakte bomen.

‘Achter officiële papieren bij het hout zit een hele wereld van criminele kap en handel. Het is de hoogste tijd dat de NVWA hierop controleert, zodat hout van deze schimmige Braziliaanse zagerijen niet meer op de Nederlandse markt komt’, meent Van Oijen.

Sinds vorig jaar is het verboden om illegaal hout op de Europese markt te brengen. Ook hebben bedrijven een wettelijke verplichting het risico op illegaal hout verwaarloosbaar te maken middels een eigen controlesysteem. De NVWA is aangewezen voor de handhaving van deze wetgeving. Greenpeace toonde eerder dit jaar al aan dat veel hout uit de Amazone illegaal gekapt is en waarschuwde de NVWA dat inspecties bij de houtbedrijven dringend nodig zijn. Tot op heden is in Nederland nog geen enkel bedrijf gesanctioneerd.

Voor meer informatie:

Rapport:

Foto’s: http://photo.greenpeace.org/C.aspx?VP3=ViewBox_VPage&ALID=27MZIF3KSJ1R&CT=Album

Vorige rapport:

Persvoorlichting Greenpeace:
Alain van der Horst, tel. 06 2503 1013.