Shell schrijft praktisch mee aan Europese regelgeving

The Guardian onthulde nieuwe documenten, met zorgwekkende inhoud.

Shell overtuigt politieke leiders ervan om niet te kiezen voor duurzame energie. Dat blijkt uit documenten in handen van het Britse dagblad The Guardian. Met een agressieve lobby voorkwam het oliebedrijf dat de EU vorig jaar een goed akkoord sloot om in te zetten op duurzame energie.

Zo bepaalt Shell jouw toekomst:

1. Ieder jaar besteedt Shell zo’n € 4.5 miljoen aan het beïnvloeden van Europese politici.
  2. Shell laat politici al jaren geloven dat investeren in gaswinning slimmer is dan inzetten op duurzame energie.
  3. Het akkoord dat politici in 2014 sloten over duurzame energie is hierdoor niet ambitieus genoeg.
  4. Jij, ik en de rest van de wereld hebben duurzame energie nodig. Klimaatverandering maakt wereldwijd slachtoffers. Maar Shell maakt winst met fossiele brandstoffen als olie en gas. Nu de Europese commissie voor gas koos in plaats van voor duurzaam, is dat goed voor Shell, maar slecht voor jou.

Hoe gaat Shell te werk?

In 2014 namen de Europese staatshoofden beslissingen over het beperken van de uitstoot van broeikasgassen. Zo wil de EU als geheel over vijftien jaar 27 % schone energie gebruiken. Individuele landen zijn hiervoor echter niet verantwoordelijk. De staatshoofden besloten dat lidstaten geen bindende doelstellingen meekrijgen voor de inzet van duurzame energie.

Het was het idee van Shell om bindende doelstellingen weg te laten uit het akkoord. Dit maakt de maatregelen een stuk zwakker.

Stutwerk bij een woning in Bedum, in het Groningse aardbevingsgebied. © Robin Utrecht/ANP

Wat heeft Shell hieraan?

Shell overtuigde Jose Manuel Barrosso, destijds president van de Europese Commissie, ervan dat het voor de EU veel goedkoper is om te investeren in gas, in plaats van in groene energie. Niet geheel toevallig ontwikkelt Shell de laatste jaren talloze gasprojecten. Net als bij olieboringen kan dit ten koste gaan van de bevolking. Zo is Shell niet geïnteresseerd in de veiligheidsrisico’s van gasboringen in Groningen.

Hoewel de marketingmachine van Shell het publiek wil doen geloven dat het bedrijf innovatief bezig is, zetten ze bijna uitsluitend in op fossiele brandstoffen. Dat is inclusief risicovolle ondernemingen zoals boringen op de Noordpool.

Teken de petitie tegen olieboringen op de Noordpool.

Het Greenpeace Science Team aan het werk.

Wat wij doen: onderzoek

Net als The Guardian doen wij onderzoek om de onzichtbare lobby van grote bedrijven zichtbaar te maken. Zo onthulden we dat een bekende ‘wetenschapper’, die de gevolgen van klimaatverandering ontkent, miljoenen dollars ontvangt van onder andere olie- en gasbedrijf ExxonMobil.

Je kunt onze onderzoekers steunen door een donatie te doen.

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>