In tuinwinkels struikel je tegenwoordig over de insectenhotels en bijvriendelijke plantjes. Maar is er echt iets veranderd sinds onze rapporten over gifgebruik in de sierteelt? Greenpeace zocht het uit en presenteert een ‘duurzame’ scorelijst van tuincentra en doe-het-zelfzaken.

Tuincentra en doe-het-zelfzaken reageerden in 2014 not amused op twee Greenpeace-rapporten. Tientallen planten en bloembollen, gekocht in Nederlands grootste tuincentra, bleken boordevol bestrijdingsmiddelen te zitten die giftig zijn voor bijen en andere organismen. De tuinsector beloofde beterschap: meer aandacht voor duurzaamheid.

Geen commentaar

Een half jaar later vroegen aan negen grote ketens: ‘Verkopen jullie echt minder schadelijke pesticiden? Worden klanten voorgelicht over alternatieven, liggen er biologische producten in de schappen – en zo ja, hoeveel dan?’ Helaas, hun brancheorganisaties vertelden ons dat ze niet op de vragen ingingen. Daarom gingen we zelf op onderzoek uit.

Vrijwillige inspecteurs

Onze vrijwilligers stapten tussen 1 april en 20 mei 47 winkels van de aangeschreven ketens binnen, met een heldere vragenlijst onder de arm. Hun speur- en telwerk levert een treurigstemmend resultaat op: veel ketens zijn nog steeds verre van duurzaam. Maar er zijn ook hoopgevende lichtpuntjes van winkels die echt groene initiatieven nemen.

Een greep uit de resultaten

Een pluim voor Intratuin en Praxis. Bij deze winkels vonden we geen enkel glyfosaathoudend middel. Hornbach kwam na het lezen van de conceptversie van ons rapport met een aangename verrassing: op 9 juni kondigde het bedrijf aan per 1 september 2015 alle glyfosaat uit de schappen te halen. De voorraad biologische tuinproducten blijkt armetierig in de meeste winkels. Bij Gamma en Praxis was nauwelijks iets biologisch te vinden. Alleen bij Intratuin, Overvecht en Ranzijn troffen we een aardige hoeveelheid biologische zaden, kruiden en planten aan.

Meer weten?

Lees alle testresultaten in het rapport: Hoe bijvriendelijk is jouw tuinwinkel?

Zelf bijvriendelijk aan de slag in je tuin?

Hier vind je tips voor ecologisch tuinieren:

Duurzame kwekers en winkels

Planten kun je ook kopen op stekjesmarkten. Of ruil ze met je buren! En je kunt terecht bij duurzame pioniers: kwekers en winkels die niet zijn aangesloten bij grote ketens, maar wel de trend zetten richting duurzame teelt. Hier vind je leuke adresjes:

Zorg voor duurzame landbouw

Gewassen die op een natuurlijke manier zijn verbouwd, zijn gezond voor mens en milieu. Daarom voert Greenpeace campagne voor duurzame landbouw. Daarin is geen plaats voor giftige bestrijdingsmiddelen en genetische manipulatie, want de nadelen en risico’s daarvan zijn te groot.

Onze oplossing? Die is simpel: behoud biodiversiteit, zorg voor duurzame landbouw, ga uit van het voorzorgprincipe en bewaak keuzevrijheid voor producenten én consumenten. Lees meer >>