Twee getroffen Indonesiërs blokkeren samen met Greenpeace actievoerders de raffinaderij van palmolie-gigant IOI op de Rotterdamse Maasvlakte. Samen met Greenpeace protesteren ze tegen de aanhoudende vernietiging van het Indonesische regenwoud door IOI.

TEKEN DE PETITIE EN STOP DEZE BOSSENVERNIETIGER!

Wat is er aan de hand?

Al bijna 10 jaar is palmoliegigant IOI betrokken bij ontbossing en drooglegging van Indonesisch regenwoud, waardoor verwoestende branden ontstaan. Vandaag publiceren we schokkende nieuwe bewijslast dat het bedrijf betrokken is bij ontbossing, ontwatering van veengronden en mensenrechtenschendingen. De bosbranden zijn een ramp voor het milieu en de volksgezondheid: vorige week nog concludeerden Amerikaanse wetenschappers dat in 2015 alleen al 100.000 mensen in Zuidoost-Azië zijn gestorven door de giftige rook veroorzaakt door de vuurzeeën.

Wie is IOI?

Palmoliegigant IOI is medeplichtig aan het platbranden van Indonesië voor hun palmolieplantages. Het verwoest het leefgebied van mens en –bedreigde- dieren als de orang-oetan in Indonesië. Je hebt waarschijnlijk nog nooit van IOI gehoord en dat komt ze wel goed uit. Tijd om ze te ontmaskeren.

Lees verder: wat doen we in Nederland en wat moet IOI doen.

Ik wil iets doen!

IK HEB 1 MINUUT en deel de “Ontmaskerd” video op Facebook

IK HEB 2 MINUTEN en tweet deze actie

Wat doen we in Nederland?

Op dit moment vergrendelen we de raffinaderij van IOI op de Rotterdamse Maasvlakte. We staan pal naast Bowo en Nilus, bewoners van het Indonesische eland Kalimantan – een gebied dat ieder jaar heftig wordt getroffen door de bosbranden. Zij worden getraind door Greenpeace om in de nabije toekomst branden te lokaliseren, voorkomen en te blussen. Zij zien elke dag wat IOI aanricht in de Indonesische oerwouden. Samen blijven we de handel van IOI blokkeren tot het bedrijf zich publiekelijk committeert aan concrete acties die de bossen beschermen in plaats van ze te vernietigen. IOI kan hiervoor ter plekke een publieke verklaring ondertekenen.

Wat moet IOI nu doen?

IOI moet bossen beschermen en de gemaakte schade herstellen. IOI moet zich –in het kort- houden aan de volgende eisen:

• Verbied alle ontbossing en andere destructieve praktijken in de hele handelsketen en dwing dat direct af door contracten te verbreken met leveranciers die zich hier nog schuldig aan maken.

• Herstel de schade, veroorzaakt door uw palmoliehandel, aan de bossen en veengebieden van Indonesië door het landschap te beschermen en in oude glorie terug te brengen.

• Respecteer de rechten van lokale gemeenschappen en los alle sociale conflicten met hen op. Respecteer de mensenrechten van uw werknemers en die werkzaam bij uw leveranciers.

• Schakel onafhankelijke controleurs in om dit nieuwe beleid te controleren. En publiceer landkaarten, een compleet overzicht van leveranciers en andere gegevens, zodat NGO’s de voortgang kunnen monitoren.

TEKEN DE PETITIE EN STOP DEZE BOSSENVERNIETIGER!