Nieuw onderzoek van de universiteiten van Harvard en Columbia

De rook van de bosbranden in Indonesië heeft vorig jaar 100.300 levens geëist in Indonesië, Maleisië en Singapore. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteiten van Harvard en Columbia dat vandaag gepubliceerd is. De onderzoekers schatten het aantal voortijdige doden in Singapore op 2.200, in Maleisië op 6.500 en in Indonesië op 91.600.[1] De schatting ligt vele malen hoger dan de officiële cijfers van de Indonesische overheid dat in 2015 slechts 19 mensen door de rook zijn omgekomen. [2]

“De bosbranden keren ieder jaar terug, ook dit jaar zijn de eerste branden er al”, constateert Meike Rijksen, campaigner bossen bij Greenpeace Nederland. “Als niets verandert, blijft deze giftige rook jaar in, jaar uit slachtoffers eisen. De palmolieindustrie en de Indonesische overheid moeten in actie komen. Zij kunnen ontbossing en ontwatering van veengronden voor de aanleg van palmolieplantages tegengaan.”

De schatting van de impact op de volksgezondheid is een conservatieve, aangezien de effecten van andere giftige stoffen – onder meer koolstofmonoxide, formaldehyde, waterstofcyanide, arsenicum- in de rook niet zijn meegerekend. [3] Het onderzoek berekend alleen de voortijdige sterfgevallen van volwassenen als gevolg van het inademen van hoge concentraties rookdeeltjes- benoemd als PM2,5. Door de afmeting van 2,5 micrometer of kleiner kunnen ze na inademing in de bloedbaan terecht komen. Hiervan is bekend dat ze long- en hartziekten met dodelijke gevolgen kunnen veroorzaken – astma, hartaanvallen en beroertes.[4] De schadelijke effecten voor kinderen en zwangerschappen zijn niet meegewogen in het onderzoek, al stellen de onderzoekers wel dat de effecten voor kinderen “waarschijnlijk significant” zijn.

Grote aanstichter van de bosbranden is de palmolieindustrie. Regenwouden maken al jaren plaats voor palmolieplantages en het jarenlang kappen en droogleggen van regenwoud maakt het gebied vatbaar voor branden. Nederland is Europa’s grootste importeur van palmolie en de vijfde op de wereldmarkt door de aanwezigheid van bedrijven zoals IOI Loders Croklaan op de Rotterdamse Maasvlakte. Greenpeace bekritiseert dit bedrijf al jaren vanwege haar schadelijke productiemethoden.[5]

Voetnoten:
[1] Greenpeace is op geen enkele manier betrokken bij het onderzoek. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Environmental Research Letters (ERL) en is genaamd “Public health impacts of the severe haze in Equatorial Asia in September–October 2015: demonstration of a new framework for informing fire management strategies to reduce downwind smoke exposure.” Koplitz et al 2016 Environ. Res. Lett. 11 094023 Doi: 10.1088/1748-9326/11/9/094023, http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/9/094023

[3] In oktober 2015 meette het Center for International Forestry Research ongeveer 30 keer zoveel koolstofmonoxide in Centraal Kalimantan dan normaal. Zelfs binnenskamers en minsens 30 kilometer van de dichtsbijzijnde branden. Rajasekhar Balasubramanian en collega’s van de Nationale Universiteit van Singapore ontdekte dat de lucht ten tijde van de branden in 2013 onder meer arsenicum, chromium, cadmium en andere kankerverwekkende stoffen bevatte. Volgens hun schatting zou 10 dagen rook per jaar in Singapore voor 70 jaar zorgen voor anderhalf keer zoveel kankergevallen.

[4] Onderzoekers van de universiteit van Edinburgh hebben aangetoond dat zelfs kortdurende blootstelling aan luchtvervuilende stoffen gedurende zeven dagen het risico vergroot op ziekenhuisopname of dood door een hartaanval. http://www.ed.ac.uk/news/2015/pollutionstroke-260315.

[5]http://www.greenpeace.org/international/Global/international/publications/forests/2016/Burning%20Issue.pdf