In april dit jaar rijden 4 gewapende mannen langs kleine nederzettingen in Colniza, Brazilië. Ze martelen bewoners en vermoorden negen van hen. Het is een van de vele misdaden die het gevolg zijn van systematische bezuinigingen en wetswijzigingen die het Amazonewoud en haar bewoners vogelvrij verklaren.

Noodklok

Met dit schokkende rapport luidt Greenpeace de noodklok voor het Amazoneregenwoud. Bruut geweld en moordpartijen zijn het ‘nieuwe normaal’ in de jacht op waardevolle houtsoorten. Hout dat ook in de Nederland belandt.

Vervolging

De opdrachtgever voor het bloedbad in Colniza is volgens de officier van justitie de eigenaar van twee zagerijen. Deze eigenaar was al eerder beboet vanwege handel in illegaal hout. Op dit moment is de man op de vlucht, maar zijn zagerijen exporteren nog altijd naar onder andere Nederland.

Europese houtwet

De Nederlandse houtimporteurs Van der Sijde Hout, Hoogendoorn Hout, Derlage jr. en Van der Hoek Houthandel zijn bedrijven die hout van deze zagerijen hebben gekocht. Houtimporteurs mogen geen hout op de Europese markt brengen tenzij ze er alles aan hebben gedaan om het risico op illegaal hout verwaarloosbaar te maken. Voor de Europese houtwet is hout illegaal als het geoogst is in overtreding met de geldende wetgeving in het land van de oogst. En dit is zeker het geval in situaties waarin gewapende criminelen geweld en dreigementen gebruiken tegen hen die recht hebben op gebruik van het bos.

NVWA moet haar werk doen

Ons rapport gaat naar de NVWA die de Europese houtwet in Nederland moet handhaven. Eerder oordeelde de rechter nog dat de NVWA haar werk niet goed doet. Samen met jou roepen we de NVWA op om in actie te komen én alle houtimporten uit de Amazone te controleren. Dat is een belangrijke eerste stap om de gruweldaden in de Amazone niet langer lonend te maken. Retweet en roep de NVWA op om in actie te komen!

Lees en doe meer