Varkenskoppen in worsten, karton in verwerkt kippenvlees en martelpraktijken in slachthuizen: onlangs werd weer duidelijk hoe verziekt de vleesindustrie is. Greenpeace roept om radicale maatregelen, zowel in de industrie als bij jou aan tafel.

De Belgische federatie voor slachthuizen pleit voor permanent cameratoezicht op slachtvloeren. Dat deed ze nadat gruwelijke undercoverbeelden waren verschenen van dierenmishandeling in een Vlaams varkensslachthuis.

Vlak daarvoor werd bekend dat er weer vlees op de markt is gebracht waarvoor het Amazoneregenwoud gekapt wordt én dat Braziliaanse inspecteurs valse certificaten afgeven voor sjoemelvlees.

Met chemicaliën werd de stank van rottend vlees verbloemd en belandde misschien wel op jouw bord. Want een van de grootste vleeshandelaren ter wereld (JBS) zit er tot over zijn oren in. Diezelfde inspecteurs stonden trouwens ook toe dat varkenskoppen aan worsten werden toegevoegd en karton aan verwerkt kippenvlees. Alles voor de winst.

Bio industrie in Brazilië

Braziliaans vlees mag nu tijdelijk Europa niet meer in. Maar het werkelijke probleem blijft buiten schot. Vlees eten hoort nog altijd bij de dagelijkse kost. Is het nu niet tijd om serieus na te denken over minder vlees (en zuivel) en meer plantaardig eten?

Moeten we ook niet eens gaan kiezen voor producten waarvan we weten waar ze vandaan komen en hoe ze zijn geproduceerd? Dát is voor Greenpeace de eerste stap naar een gezondere vee-industrie waar koeien, varkens en kippen niet langer in kleine hokjes zitten temidden van hun eigen poep en pies. Hokjes die een petrischaal vormen voor E. coli, salmonella, listeria, vogelgriep, varkenspest en zelfs de gekke koeienziekte.

En laten we ook niet vergeten dat voor één kilo vlees tot wel dertien kilo aan veevoergewassen moet worden geteeld. Daarvoor is heel veel landbouwgrond nodig en dus wordt er nog elke dag ontbost. Ook de CO2-uitstoot van de vee-industrie is enorm. Meer dan 14% van alle broeikasgassen wordt daardoor veroorzaakt. Minder vlees en zuivel is dus essentieel als we onze bossen en het klimaat willen beschermen. Zet daarom nu zelf de eerste stap om je vlees- en zuivelconsumptie te verminderen en dwing daarmee de vee-industrie tot radicale verandering.

Aan de slag

Dit artikel is de eerste in een reeks voor de campagne van Greenpeace voor minder (en beter) vlees.