Coca-Cola toont zich weinig ambitieus in het vandaag gepubliceerde duurzaamheidsbeleid voor West-Europa. De frisdrankgigant noemt nauwelijks concrete doelstellingen om zijn plastic voetafdruk tegen te gaan. Voorlopig blijft het bedrijf leunen op nieuw plastic, terwijl het allang mogelijk is om flessen te maken van 100% gerecycled materiaal. Het wachten is nog op de wereldwijde plannen van de Coca Cola company, die in december wordt verwacht.

Per jaar produceert het bedrijf 110 miljard plastic wegwerpflessen. Die belanden massaal in onze oceanen. Plastic flessen en doppen zijn het meest gevonden plastic afval op stranden wereldwijd. Coca-Cola legt de schuld van de plastic vervuiling bij de consument. Ook in het nieuwe duurzaamheidsbeleid schemert het negeren van de eigen verantwoordelijkheid door.

Dit zijn vier redenen waarom dit beleid weinig doet om de plastic soep te stoppen:

 Coca-Cola recyclet zijn ‘100% recyclebare flessen’ amper

De flessen van Coca-Cola zijn weliswaar te recyclen, maar het bedrijf gebruikt weinig gerecycled materiaal in zijn flessen.

Het bedrijf schreeuwt van de daken: “onze PET-flessen zijn 100% recyclebaar”! Maar wist je dat alle PET-flessen dat zijn? Dit is dus helemaal geen prestatie, maar pure marketingpraat die de indruk moet geven dat Coca-Cola duurzaam bezig is.

Hoewel de flessen zelf recyclebaar zijn, doet Coca-Cola dat amper. De frisdrankgigant gebruikt in Nederland slechts 39% gerecycled materiaal in haar flessen. Wereldwijd gebruikt Coca Cola is dat zelfs maar 7%. Het bedrijf pompt per seconde (!) 3400 nieuwe plastic flessen de wereld in, die dus gemiddeld voor 93% uit nieuw plastic bestaan.

In West-Europa wil het bedrijf in 2025 toe naar 50% gerecycled materiaal in zijn flessen. Dat is weinig ambitieus. Andere bedrijven maken nu al flessen van 100% gerecycled materiaal. Bovendien blijven wereldwijde doelen voor recycling uit. Maar de plastic soep stopt niet bij de grens van West-Europa. Coca-Cola moet wereldwijd inzetten op 100% gerecyclede verpakkingen.

Coca-Cola lobbyt tegen statiegeld

 

In de nieuwe plannen staat dat Coca-Cola met lokale en nationale partners samenwerkt om 100% van hun verpakkingen in West-Europa in te zamelen. Maar een concreet plan van aanpak ontbreekt, waardoor dit veel te vrijblijvend is.

Nog steeds stelt Coca-Cola zich niet ten doel om flessen te maken van 100% gerecycled materiaal. Andere bedrijven doen dit allang.

Bovendien lijkt het wereldwijde verzet tegen effectieve oplossingen als statiegeld vooralsnog door te gaan. In het voorjaar van 2016 lekken interne documenten van Coca-Cola uit. Hierin spreekt Coca-Cola van “terugvechten” tegen mogelijke EU-maatregelen als statiegeld en hervulbare verpakkingen. In 2016 gaf het bedrijf 1 miljoen euro uit aan dergelijke lobby bij de Europese Commissie. Recent onderzoek van Greenpeace laat zien dat dit verzet niet is gestopt in 2017. Ook in Nederland staat Coca-Cola bekend als fel tegenstander van de uitbreiding van statiegeld op kleine flesjes en blikjes.

 Jij krijgt de schuld

Coca-Cola legt de schuld van de plastic soep bij jou, de consument. Jij moet hun flesjes netjes weggooien, zodat het gerecycled kan worden. In het nieuwe plan van Coca-Cola staat: “We gebruiken de kracht van onze merken om iedereen aan te zetten tot recyclen.” Maar hadden we al gezegd dat Coca-Cola wereldwijd maar 7% gerecycled materiaal gebruikt in zijn flessen? Recycling door consumenten is niet voldoende.

Het probleem van plastic vervuiling moet bij de bron worden aangepakt. En de bron bestaat uit bedrijven als Coca-Cola, die grote hoeveelheden nieuw plastic de wereld in pompen. Hoewel het belangrijk is dat iedereen afval netjes verwerkt, is dat niet de hele oplossing. De plastic gigant moet zelf verantwoordelijkheid nemen voor zijn plastic voetafdruk en wegwerpplastic uitfaseren.

 Bio-plastic is een nep-oplossing

De frisdrankgigant noemt in het nieuwe beleid vol trots zijn investeringen in flessen van plantaardig plastic. Bioplastic doet echter niets tegen het probleem van wegwerpplastic dat in de oceaan terecht komt. De flessen zijn weliswaar van plantaardig materiaal gemaakt, maar dat betekent niet dat ze ook biologisch afbreekbaar zijn.

De bioplastics van Coca-Cola richten evenveel schade aan als gewoon plastic als ze in het milieu terecht komen. Zeeschildpadden stikken net zo goed in bioplastic.

De duurzaamheidsprioriteiten van Coca-Cola liggen verkeerd. Het bedrijf zou moeten investeren in alternatieven voor plastic zodat wegwerpplastic kan worden uitgefaseerd. In plaats daarvan kiest Coca-Cola ervoor om te investeren in bioplastics, wat net zo goed wegwerpplastic is.

Wat kun jij doen?

  • Roep Coca-Cola op écht actie te ondernemen tegen de plastic soep. Teken de petitie.