en 12 redenen om statiegeld te houden

Statiegeld. Een woord dat in het nieuwe duurzaamheidsbeleid van Coca-Cola nog steeds niet voorkomt. Waarom eigenlijk niet? Dit zijn de 5 belangrijkste argumenten van de anti-statiegeldlobby, en de tegenargumenten.

 Nederland is Schotland niet

Coca-Cola, dat zijn frisdranken verkoopt in meer dan 200 landen, is helemaal niet eenduidig in zijn statiegeldstandpunt. Na lang tegenstribbelen in Schotland werkt het bedrijf toch mee aan een inzamelsysteem. Maar juich niet te vroeg: op zijn Nederlandse website haast Coca-Cola zich om uit te leggen dat ze echt echt niet voor statiegeld in Nederland zijn.

MAAR: Coca-Cola vergeet te vermelden dat ons statiegeldsysteem super succesvol is.

Zo’n 95 procent van de statiegeldflessen vind zijn weg naar het recyclestation.

  De invoer van statiegeld op kleine flesjes en blikjes kan het zwerfafval in Nederland met maar liefst 70-90 procent verminderen.

Dat blijkt dat een nieuw onderzoek uit 2017 in opdracht van voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu).

 Het zou ‘peperduur’ zijn

Een notitie van de Universiteit Wageningen uit 2012 becijferde de kosten van het statiegeldsysteem. De toenmalige staatssecretaris van milieuzaken, Joop Atsma, baseerde zich op deze cijfers toen hij riep dat statiegeld een ‘peperduur’ systeem is en daarom moet worden afgeschaft.

  MAAR: deze studie naar de kosten bleek misleidend.

Hetbedrijfsleven en het ministerie hadden zich flink met deze kostenstudie bemoeid. De emballage-industrie geloofde niks van de cijfers en liet de kosten opnieuw berekenen. Dit nieuwe onderzoek kwam tot de helft van de kosten die onderzoekers in Wageningen berekenden.

  En het statiegeldsysteem kan veel goedkoper.

Recent Belgisch onderzoek noemt het Nederlandse statiegeldsysteem ook inefficiënt en duur. Zij berekenden 5 scenario’s door en ontdekten dat statiegeld ook kostenneutraal en zelfs geld kan opleveren.

  Aldi en Lidl maken in Nederland zelfs al winst met hun lege flessen. En waren ooit zijn weer voor behoud van statiegeld.

Aldi en Lidl hebben een eigen, gesloten en winstgevend statiegeldsysteem. Lange tijd waren zij de enige supermarkten in Nederland die het statiegeldsysteem steunden. Totdat het CBL, de branchevereniging van supermarktensamen met Coca-Coladirecteur John Brands bij hen langsging

Update 30-11-2017: Aldi heeft vandaag verklaard ‘niet afwijzend’ te staan ten opzichte van statiegeld! Ook de houding van Lidl is weer een stuk gematigder. Daarmee gaan de supermarkten in tegen het standpunt van branchevertegenwoordiger CBL.

 1 systeem is beter

Een ander argument is dat het statiegeldsysteem niet al het plastic (zwerf)afval aanpakt. De Coca-Cola’s van Nederland pleiten daarom voor 1 inzamelsysteem voor al het plastic.

MAAR:

Alle huidige alternatieven zijn helemaal niet beter voor het milieu.

Inzameling met de oranje Plastic Heroes afvalbakken behaalt nog steeds niet genoeg milieuwinst. Het succesvolle statiegeld afschaffen en flesinzameling samenvoegen met een gammel systeem is dan ook geen oplossing. De campagnes Nederland Schoon en Schoon Belonen, die door het bedrijfsleven zijn opgezet, zetten geen zoden aan de dijk.

  PET wil je niet vermengen met andere soorten plastic.

PET is een hoogwaardig, dure vorm van plastic. Niet alle plastics zijn te verwerken tot een PET-fles. PET gebruiken voor tennisballen of fleecedekens is zonde van kostbaar materiaal. Na inzameling moet je de PET-flesjes dus alsnog van het andere plastic scheiden, wil je het echt duurzaam recyclen.

EN O JA

Als dit inzamelsysteem werkt, waarom liggen er dan op straat zoveel blikjes en kleine plastic flesjes?

Dit afval hoort nu al in de Plastic Heroesbak. Grote flessen met statiegeld zie je beduidend minder liggen. Recycling Netwerk heeft hier wel een antwoord op:

 Jij wil trouwens al naar 1 systeem (zeggen ze)

Volgens de verpakkingsindustrie ben jij waarschijnlijk al wél groot voorstander van 1 inzamelsysteem. Uit onderzoek door TNS NIPO bij 1.039 respondenten concluderen ze dat 1 op de 7 van de Nederlanders het prima vindt als flessen voortaan via de oranje bak moeten worden ingeleverd.

MAAR: ook dit onderzoek kwam onder vuur te liggen.

Consumentenprogramma Radar herhaalde het onderzoek onder het eigen testpanel van 60.000 Nederlanders. Deze respondenten bij een anders geformuleerde vraag helemaal niet zo’n voorstander van het alternatieve systeem. Slechts 20 procent vond het een goed idee.

 Statiegeld is ‘ouderwets’

Statiegeld begon ooit bij de melkboer, die dankzij dat kwartje zijn glazen flessen terugkreeg en kon hervullen. Lobbyisten noemen statiegeld niet van deze tijd.

MAAR:

Dit ‘ouderwetse’ systeem zorgt er wel voor dat 95 procent van de flessen zijn weg terugvindt naar de supermarkten.

  Vernieuwing vanuit de industrie zorgde eerder juist voor méér vervuiling.

In Nederland waren frisdrankproducten tot 11 jaar geleden verplicht hun flessen te hervullen. Op aandringen van de verpakkingsindustrie kwam deze verplichting in 2006 te vervallen. Coca-Cola introduceerde als eerste in Nederland flessen voor eenmalige gebruik en andere merken volgden al snel.

Het gevolg: in 2014 was er volgens het Recycling Netwerk zes keer meer afval van grote PET-flessen dan in 2000.

EN TOT SLOT

Eerst mag Coca-Cola zelf wel eens vernieuwen.

De eerste wegwerpflessen van Coca-Cola bestonden toen voor 25 procent uit gerecycled plastic. In 11 jaar tijd heeft Coca-Cola dat percentage opgekrikt tot gemiddeld 39 procent, de 1,5 literfles haalt de 50 procent.

Hoe schamel dat cijfer is, bewijst onder andere concurrent Bar le Duc. Die biedt zijn water sinds 2016 aan in 100 procent gerecycled PET.

Greenpeace voert actie om te voorkomen dat onze oceanen stikken in het plastic. Te beginnen bij plasticgigant Coca-Cola. Doe mee: