LIVE ACTIEBLOG: Terwijl er elke minuut een vrachtwagenlading plastic in zee komt, heeft Coca-Cola nog geen verbetering beloofd. Daarom rijdt de Kerstman de Coca-Cola kersttruck achterna. And we’ve got cookies.

ACTIE

Coca-Cola heeft een kersttruck, maar wij hebben de Cola-Crap vuilniswagen! Vrijdag volgden we Coca-Cola naar Heerenveen, dinsdag waren we in Tilburg en woensdag startten bij het hoofdkantoor van Coca-Cola in Rotterdam, waarna we doorreden naar Zwolle. Waarom? Dat lees je hier. Volg ons liveblog.

Cola-Crap Heerenveen05 - Foto Bas Beentjes Greenpeace

Video van DAG 3

Woensdag 21 december 12:02 Bekijk hier de video van de overhandiging van jullie flessenpost aan Coca-Cola:

Dat was ‘m voor vandaag!

Woensdag 20 december 17:05 We vertrekken uit Zwolle. De Groene kerstman legt nog even goed uit waarom:

Together again

Woensdag 20 december 16.55  

De tegenstrubbelingen bleken een klassieke hard-to-get, want de wagens staan nu de avond valt weer knus met de bumpers bij elkaar.

Blokkade met heftruck

Woensdag 20 december 16:06 Naast de Coca-Cola vrachtwagen parkeren blijkt in Zwolle nog niet eenvoudig. Eerst worden hogere machten ingeschakeld om onze wagen te verwijderen. Als we vervolgens toestemming krijgen voor een nieuwe parkeerplek, wordt met een heftruck onze wagen geblokkeerd. Gelukkig komen onze chauffeurs van goede huize. Terwijl het donker wordt, staan de wagens weer vlakbij elkaar te stralen.

Pal naast de vrachtwagen in Zwolle!

Woensdag 20 december 13.53  De Coca-Cola vrachtwagen en de vrolijke Cola Crap vuilniswagen staan pal naast elkaar op de kerstmarkt in Zwolle. Op de achtergrond hoor je ons aangepaste kerstliedje, we hebben een kerstboom vol lege flesjes en vragen omstanders om de petitie te tekenen. Campagneleider Tom Grijsen toont is aanwezig:

Vriendelijke ontvangst, maar geen steun voor statiegeld

Woensdag 20 december 11.29  Coca-Cola was zo vriendelijk de groene kerstman, onze directeur Joris Thijssen en campagneleider Tom Grijsen te ontvangen op hun hoofdkantoor. Ze namen de boodschappen in ontvangst van bijna 1800 Nederlanders die op creatieve wijze hebben aangegeven welke stappen ze willen dat Coca-Cola onderneemt.

Ook gingen we in gesprek over hun bijdrage aan plastic vervuiling. ‘Wel jammer dat Coca-Cola nog steeds geen steun uitspreekt voor statiegeld,’ aldus Joris Thijssen. ‘Ze geven aan dat nog niet duidelijk of dit beste systeem is om zwerfafval tegen te gaan.’ En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat de invoering van statiegeld op kleine flesjes en blikjes het aandeel van deze verpakkingen in het zwerfafval tot 90% kan verminderen.

Lees hier het verslag van de ontmoeting van RTV Rijnmond.

DAG 3: Bij het hoofdkantoor van Coca-Cola Nederland

Woensdag 20 december 10.40  Vandaag zijn we bij het hoofdkantoor van Coca-Cola Nederland om flessenpost te bezorgen. Bijna 1.800 mensen schreven boodschappen aan de directeur, waarin ze minder plastic afval en steun voor statiegeld eisen. Op een banner staat de meest creatieve slogan, ingestuurd door Silvia.

Video DAG 2 hier te zien

Bekijk hier een mooie impressie van actiedag 2.

Reportage Omroep Brabant

Dinsdag 19 december 16.30 Terwijl we onze spullen inpakken, kijken we de reportage van Omroep Brabant terug:

Aantal petitietekenaars neemt rap toe

Dinsdag 19 december 15.17 Bij onze Stop de Cola Crap vuilniswagen kunnen voorbijgangers de petitie aan Coca-Cola tekenen. En dat gaat hard in Tilburg! Sowieso zijn veel mensen enthousiast over de petitie. Binnen twee maanden tekenden een half miljoen mensen de petitie, waarvan 80.000 Nederlanders.

Schudden de kerstmannen handen?

Dinsdag 19 december 13.35  Een journalist van Omroep Brabant komt langs bij onze actievuilniswagen op het Pieter Vreedeplein. Ze vraagt de rode kerstman van Coca-Cola en de groene kerstman van Greenpeace om handen te schudden. Maar daar heeft Roodbuik geen zin in.

DAG 2: We zijn gearriveerd in Tilburg!

Dinsdag 19 december 12.22  Vandaag staat de Coca-Cola vrachtwagen op het Pieter Vreedeplein in Tilburg. En onze vrolijke vuilniswagen is er ook bij! Onze eigen Groene Kerstman is aanwezig, met een groep helpers met manden vol kerstkoekjes. Uit de speakers knalt onze (speciaal voor Coca-Cola) aangepaste versie van Jingle Bells. Kom vooral langs om de petitie te tekenen en Coca-Cola op te roepen niet meer bij te dragen aan de plastic soep.

Plastic Cola Crap langs de wegen

Dinsdag 19 december 12.13 Onderweg passeerde de vuilniswagen en zijn bemanning een Coca-Cola vrachtwagen met het bekende rood-witte logo. Maar dat was niet het enige wat ze tegenkwamen. Ze zagen ook uitpuilende prullenbakken, met Coca-Cola flesjes ernaast. Tsja, die waaien weg, belanden in rivieren en uiteindelijk in zee. Dáárom doen we deze actie. We moeten af van onze verslaving aan wegwerpplastix.

Video dag 1 is uit

Zaterdag 16 december 16.35  Bekijk nu de video van de actie in Heerenveen. Op minuut 0.50 hoor je een bekend kerstliedjes met een wel heel bijzondere tekst!

Op de terugweg

Vrijdag 15 december 18:35 –  Het was gezellig in Heerenveen! We zijn weer op de terugweg. Maar je weet maar nooit, wie weet duiken we wel nog een keer op met onze Cola-Crap vuilniswagen 😉 Houd voor de zekerheid het liveblog maar in de gaten!

De Cola-Crap truck straalt

Vrijdag 15 december 18:13 – Daar staan ze dan.

Enthousiaste reacties en leuke gesprekken

Vrijdag 15 december 17:30 – Het wordt langzaam donker in Heerenveen.

De Kerstelfjes krijgen positieve reacties: ‘Mensen vragen waarom we hier staan. Als we even met ze praten tekenen ze graag voor de bescherming van de oceanen. Ook is het opvallend hoeveel mensen vinden dat ook de kleine flesjes statiegeld moeten krijgen.’

Dit vindt Coca-Cola ervan

Vrijdag 15 december 16:49 –  Al snel liet Coca-Cola via Twitter weten dat ze opde hoogte zijn van de actie. Prettig dat er speciale recyclingbakken staan. Wel jammer dat het bedrijf maar heel weinig gerecyclede materialen gebruikt in zijn flesjes. Wereldwijd slechts 7%. En dat terwijl andere producerenten allang flessen maken van 100% gerecyclede materialen.

DAG 1: Eerste actiefoto’s komen binnen

Vrijdag 15 december 16:13 – We zijn er! Hier de eerste foto’s van de actie die zojuist zijn binnengekomen. Onze vuilniswagen staat naast de Coca-Colakersttruck. Onze dappere  vrijwilligers trotseren de kou; ze hebben met hebben koekjes (zonder plastic) en natuurlijk een petitie. Over de speakers klinkt onze eigen versie van ‘Jingle Bells’, een Cola-Crap variant.

Cola-Crap Heerenveen05 - Foto Bas Beentjes Greenpeace

Het echte kerstgezicht van Coca-Cola

Vrijdag 15 december 13:23 – Elke minuut belandt een truck vol plastic afval in onze oceanen. Coca-Cola klopt zichzelf op de borst omdat zijn verpakkingen 100 procent recyclebaar zijn. Maar wereldwijd bestaan de flessen van Coca-Cola voor maar 7 procent uit gerecycled plastic. Coca-Cola is marktleider en kan de plasticvervuiling drastisch verminderen.

De commercials van Coca-Cola zijn prachtig. Maar als het bedrijf echt eerlijk zou zijn, zou de reclame er zo uit zien:

Waarom deze actie?

Er bevindt zich al 150 miljard kilo plastic zwerfafval in onze oceanen. En elk jaar komt daar tot wel 12 miljard kilo plastic bij. Dat is een vrachtwagen vol flessen, doppen, tasjes en andere troep per minuut! Terwijl jij je afval netjes recyclet, produceren bedrijven zoals Coca-Cola alleen maar meer en meer nieuw wegwerpplastic.

Coca-Cola is de grootste frisdrankproducent ter wereld. In zijn eentje produceert dit bedrijf jaarlijks 110 miljard nieuwe plastic wegwerpflessen – groot én klein. Dat zijn er 3.400 per seconde! Een groot deel daarvan belandt in verbrandingsovens, op stortplaatsen en in onze oceanen.

Greenpeace is daarom in maart van dit jaar, samen met een massa aan zeeliefhebbers en andere bezorgde medestanders, een grootschalige campagne begonnen. Alleen al in Nederland zijn er meer dan 80.000 handtekeningen opgehaald, wereldwijd staat de teller op een half miljoen! Maar tot nu toe zit er geen schot in de beloftes van de frisdrankgigant. In plaats daarvan verzet Coca-Cola Nederland zich tegen statiegeld en komt met een misleidende reclamecampagne. Daarom voeren we met deze actie de druk op. Doe je mee?