Plasticprobleem wordt zichtbaar op Scheveningen

De Romeinse god van de zee kwam zaterdag aan land in Scheveningen. Zonder stoomboot, maar mét een net vol ‘strooigoed’. Van plastic.

‘Schoon’ strand vol plastic

Het meer dan 5 meter hoge kunstwerk is een protest tegen het plasticbeleid van Coca-Cola. In zijn net draagt Neptunus 1.800 plastic flesjes die in de afgelopen weken werden verzameld. Terwijl Neptunus aan land trad, maakten 30 vrijwilligers omringende strand schoon. Een strand dat op het oog super schoon leek, maar waar in 2 uurtjes nog 15 vuilniszakken afval werd verzameld. Waaronder heel veel plastic snippertjes.
Het zijn juist deze snippers die door zeevogels, vissen, walvissen en schildpadden voor voedsel worden aangezien, met dodelijke gevolgen.

Alleen al in Nederland komen zo’n 50 miljoen flesjes per jaar in het milieu terecht. Deze flesjes zijn prima opnieuw te gebruiken, maar dat doet Coca-Cola nauwelijks. Per jaar produceert Coca-Cola ruim 110 miljard plastic wegwerpflessen. De frisdrankgigant gebruikt in Nederland slechts 39 procent gerecycled materiaal in zijn flessen. Wereldwijd gebruikt Coca Cola zelfs maar 7 procent.

Coca-Cola’s Europese lobby tegen statiegeld

In de nieuwe duurzaamheidsplannen van Coca-Cola staat dat het bedrijf met lokale en nationale partners samenwerkt al hun verpakkingen in West-Europa in te zamelen. Dat staat haaks op de documenten die in het voorjaar van 2016 uitlekten. In deze interne documenten spreekt Coca-Cola van ‘terugvechten’ tegen mogelijke EU-maatregelen als statiegeld en hervulbare verpakkingen.

Recent onderzoek van Greenpeace laat zien dat dit verzet niet is gestopt in 2017. Ook in Nederland staat Coca-Cola bekend als fel tegenstander van de uitbreiding van statiegeld op kleine flesjes en blikjes.

Ook woest? Sluit je aan bij Neptunus!