Amsterdam – Door de schadelijke uitstoot van de NUON-kolencentrale overlijden jaarlijks ongeveer 30 mensen voortijdig. De Hemwegcentrale veroorzaakt 740 astma-aanvallen bij kinderen; 20 mensen ontwikkelen chronische bronchitis. De centrale is ‘goed’ voor 11.580 dagen ziekteverzuim per jaar en een kostenpost van €90 miljoen aan gezondheidszorg.

>> Update – dit persbericht is bijgewerkt om te verduidelijken dat de genoemde gezondheidseffecten van de Hemwegcentrale niet alleen in (de regio rondom) Amsterdam plaatsvinden. <<

Deze cijfers zijn afkomstig uit niet eerder gepubliceerde data achter het rapport ‘Lifting Europe’s Dark Cloud: How cutting coal saves lives’, uitgebracht door WWF, CAN, Sandbag en Health and Environment Alliance. Dit rapport modelleerde de gezondheidsschade veroorzaakt door kolencentrales in Europa. Greenpeace Nederland publiceert nu voor het eerst de cijfers voor een individuele kolencentrale: De Hemwegcentrale van NUON in Amsterdam.

Amsterdammers krijgen volle lading

De Hemwegcentrale is, op de Amercentrale van Essent na, de oudste kolencentrale die nog voor onbepaalde tijd mag blijven stoken. In vergelijking met nieuwere centrales stoot de centrale veel fijnstof, kwik, zwavel en stikstofdioxide uit. Vooral het fijnstof heeft grote impact op de gezondheid. “Elke dag dat de NUON-centrale aanstaat, schaadt hij de gezondheid van mensen in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. Vooral bewoners van Amsterdam krijgen de volle lading”, aldus Faiza Oulahsen, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace.

NUON houdt de boot af

Oulahsen: “Dat NUON de gezondheid van Nederlanders op het spel blijft zetten, is extra cru als je bedenkt dat het energiebedrijf al heeft laten weten dat het de centrale best wil sluiten. Verschillende partijen en burgers hebben al meer dan €5 miljoen op tafel gelegd, maar NUON houdt alle onderhandelingen af. Het bedrijf eist maar liefst €55 miljoen, terwijl het de samenleving elk jaar opzadelt met €90 miljoen aan gezondheidszorg. Om nog maar niet te spreken van kosten voor milieu- en klimaatschade.”

Kolenexit

NUON verschuilt zich achter zijn werknemers; het zegt de €55 miljoen nodig te hebben voor een sociaal plan. Ook Greenpeace vindt dat er goed gezorgd moet worden voor mensen die hun baan verliezen door een sluiting. “Maar in eerste instantie ligt die verantwoordelijkheid toch echt bij NUON”, zegt Oulahsen. “NUON is een succesvol en internationaal opererend bedrijf. Het weet al vele jaren dat het fossiele tijdperk op zijn einde loopt.”

De sluiting van de resterende 5 kolencentrales is een belangrijk onderwerp tijdens de formatie-onderhandelingen. De Kamer pleitte de afgelopen jaren meermaals voor een kolenexit. Minister Kamp schoof dit heikele onderwerp door naar het volgende kabinet. Partijen als D66, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA willen allemaal een spoedige kolenexit. En met recht, want om de klimaatcrisis te beteugelen en aan de afspraken van het Parijs-akkoord te voldoen moeten we zo snel mogelijk van de kolen en bijbehorende vervuilende uitstoot af.