Thai Union, de grootste producent van tonijn-in-blik ter wereld, gaat stevige maatregelen nemen tegen illegale visserij, overbevissing en schending van mensenrechten van werknemers op alle visserijschepen. In Nederland is Thai Union bekend van de blikjes van John West.

Deze aankondiging volgt na een jarenlange campagne van Greenpeace tegen de multinational om deze te bewegen tot duurzamere tonijnvisserij. Samen met 700.000 consumenten uit de hele wereld heeft Greenpeace het bedrijf gevraagd om duurzamere tonijn-in-blik en aan deze oproep geeft het bedrijf eindelijk gehoor.

Tom Grijsen, programmaleider Oceanen: “Dit is goed nieuws voor het zeeleven, Thai Union is één van de bedrijven die op de oceanen wereldwijd de meeste impact heeft. Thai Union gaat onder meer het gebruik van lokvlotten met 50 procent terugdringen binnen drie jaar. Nu is het tijd dat andere bedrijven dit voorbeeld volgen.”

Lokvlotten zijn drijvende objecten in zee, waardoor grote scholen tonijn worden aangetrokken. Niet alleen tonijn komt op deze lokvlotten af, ook andere vissen en zeedieren worden aangetrokken. Het gebruik van lokvlotten leidt dan ook tot bijvangst van bedreigde zijdehaaien, merlijnen, jonge tonijn en ander zeeleven.

Het bedrijf vervangt een aanzienlijk deel van de langelijnvisserij door meer duurzamere visserijmethodes zoals pole & line en sleephengelvisserij. De kilometers lange lijnen die worden gebruikt bij langelijnvisserij zijn berucht om hun bijvangst. Vele zeevogels, schildpadden en haaien vinden de dood in de haken die aan de lijn hangen.

Verder verbetert Thai Union de komende drie jaar de arbeidsomstandigheden voor de werknemers aan boord. Begin 2018 komt er een Code of Conduct voor eerlijke en humane behandeling van de werknemers op alle schepen van Thai Union. Ver weg op zee is weinig controle. Uit onderzoek blijkt dat op schepen van de Taiwanese vloot werknemers gedwongen worden aan boord te blijven werken, de arbeidsomstandigheden zijn erg slecht, tot moord aan toe. Thai Union verwerkt tonijn die gevangen is door deze vloot. Door transshipment op zee, het bevoorraden en overladen van vangsten op zee, onttrekken deze schepen zich aan het toezicht van de overheid, omdat ze heel lang niet meer in de haven komen.

—————————————————————————————————————————————————————————————————

Campagne achtergrond:

700.000 consumenten uit de hele wereld hebben samen met Greenpeace Thai Union opgeroepen om schadelijke praktijken te stoppen en de schending van mensenrechten te bestrijden.

John West verbrak eerder haar belofte, waarom zou het nu wel goedkomen?

Na een eerdere campagne beloofde John West in 2011 alleen nog lokvlotvrije tonijn te verkopen op de Europese markt aan het eind van het jaar 2016. Deze belofte heeft het bedrijf nooit waargemaakt. Nu richt Greenpeace zich op het moederbedrijf van John West, Thai Union, dat ongeveer éénvijfde van de wereldwijde tonijnproducten levert. Onder deze multinational valt niet alleen John West, maar ook andere grote tonijnmerken zoals Petit Navire, Chicken of the Sea, Century Tuna, Sealect en Mareblu.
Greenpeace, consumenten, andere NGO’s en vakbonden zullen helpen het bedrijf Thai Union aan haar belofte te houden. Een onafhankelijke partij wordt ingehuurd om aan het einde van 2018 een tussenstand op te maken. Dan wordt duidelijk of Thai Union op het juiste pad is om de belofte in 2020 in te lossen, zodat de arbeidsomstandigheden aan boord worden verbeterd en de vernietiging van zeeleven bij de tonijnvisserij wordt verminderd. Op deze manier verwachten we een beter resultaat te zien dan destijds bij John West.

Relevante links:

Het rapport met de commitments van Thai-Union vindt u hier:

Rapport over slavernij op zee vindt u hier: