Nieuw! Met de Groene Reiswijzer vergelijk je simpel en snel de CO2-uitstoot, reistijd en de prijs van je stedenreis in Europa.

Duurzame stedentrip in Europa begint hier

Op vakantie in Europa? Zakenreis naar Londen of Frankfurt? Veel mensen surfen uit gewoonte naar een prijsvergelijker voor het vliegtuig. Maar diezelfde reis met de trein of bus is soms niet eens zoveel langzamer of duurder. En het scheelt enorm veel CO2.

Hoeveel, dat kun je vanaf vandaag zien in de Groene Reiswijzer. Op groenereiswijzer.nl vergelijk je snel en overzichtelijk de reistijd, de gemiddelde prijs én de CO2-uitstoot naar de populairste steden in Europa.

De trein is al sneller dan je denkt

Vliegen lijkt vaak de snelste optie. Maar uit nieuw onderzoek van Royal HaskoningDHV, in opdracht van Greenpeace en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, blijkt op korte afstanden het verschil tussen het vliegtuig en de trein niet zo groot. Zeker als je de reistijd naar het vliegveld, en de wachttijd voor vertrek meetelt.

We hebben ook laten berekenen hoe snel de reis zou kunnen, als de dienstregeling verbeterd wordt en er wordt geïnvesteerd in een Europees netwerk van hogesnelheidslijnen. In de Groene Reiswijzer zie je deze HSL reistijd ook terug. Een hoopvolle blik naar de toekomst, waarin ‘groen’ reizen nog makkelijker wordt.

Betere informatie zorgt al voor meer treinreizigers

Met de Groene Reiswijzer maak je voortaan een goed geïnformeerde keuze voor je vervvoersmiddel. Hoe belangrijk goede informatie is, bewijst ook uit het onderzoek van Royal HaskoningDHV. Al veel meer mensen zouden kiezen voor de trein wanneer de service, verbindingen en prijzen verbeteren.

Greenpeace, Natuur&Milieu en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland vinden dat het kabinet het voortouw moet nemen om de meest groene reisoptie sneller, betaalbaar en makkelijk te maken. En we zijn niet de enigen, zo blijkt wel uit de duizenden handtekeningen onder het luchtvaartmanifest.

>> Check hier jouw favoriete Europese stad