Dit kan jij doen!

Het is een jarenlange politieke strijd: statiegeld. De Nederlandse samenleving wil het, maar het bedrijfsleven vindt het maar gedoe. Zij lobbyen, de supermarkten voorop, al jaren met succes tegen uitbreiding naar kleine flesjes en blikjes. En het lijkt ze opnieuw te lukken. Staatssecretaris van Veldhoven stuurde vanmorgen een voorstel naar de kamer om het bedrijfsleven nog 2 jaar de kans te geven het probleem van zwerfafval op een andere manier op te lossen. Lukt dat niet, dan wordt statiegeld op kleine flesjes per 2021 ingevoerd. Blikjes blijven ook in dat geval vrij van statiegeld. Een teleurstellend voorstel, vinden wij.

Maar het is nog niet te laat. Donderdag 15 maart debatteert de Tweede Kamer over dit voorstel. Help mee politici te overtuigen toch NU al statiegeld op flesjes EN blikjes in te voeren. Doe mee aan onze Thunderclap (wij versturen dan namens jou een tweet/facebookbericht)!

Slechte zaak voor het milieu

Jaarlijks belanden er 50 tot 100 miljoen plastic flesjes en 100 tot 160 miljoen blikjes in de natuur. Drie jaar uitstel betekent dus miljoenen extra flesjes en blikjes in de natuur die bijdragen aan de wereldwijde plastic soep. Onze oceanen en dieren stikken letterlijk in het plastic. Statiegeld is een bewezen effectief middel om te zorgen dat dit afval niet op straat en in het milieu belandt. Zo wordt meer dan 90% van de grote PET-flessen, waar we wel statiegeld op hebben, ingezameld. Je ziet dan ook zelden een grote fles op straat liggen.

Ook blik is belangrijk!

Als het bedrijfsleven zich niet aan zijn afspraken houdt, komt er in 2021 dus statiegeld op kleine flesjes. Maar blikjes zijn ook belangrijk! Blikjes zijn een groot onderdeel van het zwerfafval, nog meer dan plastic flesjes. En ze vormen een groot probleem. Recent onderzoek laat zien dat er jaarlijks 12.000 koeien ziek worden en 4.000 koeien een pijnlijke dood sterven omdat ze zwerfafval opeten, waaronder vlijmscherpe stukjes blik. Bovendien lopen we hiermee het risico dat het probleem verschuift, omdat fabrikanten meer blik gaan gebruiken om statiegeld te ontlopen.

Nederland wil het

De politiek moet onze belangen behartigen, toch? Maar met dit voorstel luistert de staatssecretaris niet naar de Nederlandse samenleving, maar naar het bedrijfsleven. Ruim 66.000 mensen tekenden onze petitie en uit meerdere opiniepeilingen is duidelijk geworden dat het overgrote deel (<80%) van de Nederlanders voor de invoering van statiegeld op kleine flesjes en blikjes is. Ook meer dan 200 gemeenten en de federaties van de boeren en de vissers zijn voor. Zij sloten zich aan bij de nog steeds groeiende Statiegeldalliantie, die inmiddels meer dan 400 partners kent.

Uitstel is klassieke lobbystrategie

De staatssecretaris heeft zich om de vinger van het bedrijfsleven laten winden. Het bedrijfsleven heeft al genoeg kansen gekregen om het probleem van zwerfafval op een andere manier op te lossen, met keer op keer tegenvallende resultaten. Uitstel regelen is een typische lobbystrategie van onder andere de Nederlandse supermarkten. In 2002 verijdelde het bedrijfsleven de uitbreiding van statiegeld door te beloven de flesjes én blikjes in het zwerfafval met 80% te verminderen in 3 jaar tijd. De doelstelling werd nooit gehaald, maar statiegeld werd niet ingevoerd. Nu, zestien jaar later, dreigt de geschiedenis zich te herhalen: uitstel en daarmee afstel.

Maar het is nog niet te laat, dit kan jij doen!

Op 15 maart debatteert de Tweede Kamer over dit voorstel. Roep samen met ons de staatssecretaris en Kamerleden op niet naar de lobby van de supermarkten te luisteren, maar statiegeld zo snel mogelijk in één keer helemaal goed door te voeren.

• Al ruim 66.000 mensen tekenden onze petitie om supermarkten op te roepen het verzet tegen statiegeld op te geven. Heb jij al getekend? Dat kan hier!
  • Doe mee aan onze Thunderclap, waarin we politiek Den Haag op 15 maart op Twitter & Facebook vragen voor statiegeld op kleine flesjes en blikjes te kiezen. Hier kan je je inschrijven. Wij sturen dan die dag een tweet/facebookberichtje namens jou.
  • Deel dit bericht met je vrienden en vraag hen ook de petitie te tekenen en mee te doen met de Thunderclap.