Dan moet je snel zijn. We hebben nog 9 maanden. Driekwart jaar om in de Zuidpool het grootste zeereservaat ter wereld te realiseren. Hoe, dat lees je hier.

Was jij erbij? 30 jaar geleden toen we het voor elkaar kregen om het landoppervlak in de Zuidpool te beschermen tegen zware industrie? Geen mijnbouw meer om de pinguïnkoloniën te bedreigen, het was een historisch succes.

We hebben niet stilgezeten. Voor en achter de schermen strijden we om ook de zeeën rondom de Zuidpool officieel beschermd te krijgen. Dat zorgt nu voor een nieuwe kans om geschiedenis te schrijven.

We hebben 9 maanden om genoeg mensen te mobiliseren voor een overtuigende noodkreet voor de Zuidpoolzee. Als dit lukt- en het moet lukken- krijgen de pinguïns, walvissen, reuze inktvissen en zeehonden het grootste beschermde gebied ter wereld. Dus doe mee!

In oktober 2018 beslissen 24 landen over het lot van de Weddelzee. De leden van internationale Zuidpoolzee Commissie (CCAMLR) stemmen dan of het een zeereservaat wordt of niet. Het gaat om een gebied van 1,8 miljoen vierkante km2. Dat is 5 keer zo groot als heel Duitsland. Als ze voor stemmen, wordt dit het grootste beschermde gebied tot nu toe. Ter wereld. Een plek waar pinguïns, walvissen en zeeleeuwen niet hoeven te concurreren met de mens. Veel landen zijn voor, maar een aantal grootmachten vindt economische belangen belangrijker dan milieu.

Landen met economische belangen dreigen tegen dit zeereservaat te stemmen

Want ja, de nog redelijk ongerepte Zuidpoolzee zit vol leven. Maar de vis en krill (mini-garnalen) waar deze landen zich aan willen verrijken, staan ook op het menu van bijvoorbeeld de blauwe vinvissen en de pinguïns. Regels om het zeeleven te beschermen, zijn er nog onvoldoende. We hebben nog tot oktober de tijd om te zorgen voor een ‘ja’ en dit gebied veilig te stellen. Dat is niet lang, maar met genoeg mensen moet het lukken.

Waarom de Zuidpool zeereservaten nodig heeft

Dat onze oceanen het zwaar hebben, is vast geen nieuws voor je. Ook bij de Zuidpool staat het zeeleven onder druk:

• Klimaatverandering slaat toe. De pinguïns, zeehonden en orka’s voelen de effecten van klimaatverandering en oceaanverzuring. De jacht op de blauwe vinvissen hebben we kunnen stoppen, maar de populatie herstelt maar langzaam.
  • De alsmaar oprukkende commerciële visserij voert de druk alleen maar op. De vraag naar krill neemt toe, als voer voor kweekvis en voor in de populaire Omega 3-pillen. Maar deze mini-garnaal staat ook op het menu van pinguïns en de blauwe vinvis.
  • Het probleem met de Zuidpool: het continent is van niemand. En dus proberen landen en bedrijven aanspraak te maken op de rijkdommen in de bodem en de zee.

We kunnen het lot van de Zuidpool niet laten bepalen door de partijen die het continent willen leegroven. De bescherming die op land geldt, moet ook in de Zuidpoolzee moeten gelden. En dit jaar kunnen we dat voor elkaar krijgen. Maar daar ben jij bij nodig.

Kom in ook actie! Zo kun je helpen!

Elke handtekening telt! Wil je meer doen dan een handtekening zetten? Meld je dan na tekenen aan voor de actie-mails, dan kunnen we je op de hoogte houden.