Greenpeace roept met kunstwerk Kamerleden op te luisteren naar de samenleving

Greenpeace Nederland heeft een reusachtige Neptunus van hout gebouwd op het plein voor de Tweede Kamer in Den Haag. In zijn net draagt de Romeinse God van de zee honderden plastic flesjes en blikjes. Met Neptunus roept Greenpeace de Tweede Kamer op om onmiddellijk statiegeld op kleine flesjes én blikjes in te voeren. De regering deed dit weekend een voorstel om de beslissing nog drie jaar uit te stellen. Daarover debatteert de Kamer vandaag in het algemeen overleg circulaire economie.

Afgelopen zaterdag stuurde staatssecretaris Stientje van Veldhoven een voorstel naar de Tweede Kamer waarin zij het bedrijfsleven nog een kans wil geven om zwerfflesjes op een andere manier tegen te gaan. Lukt dat niet, dan wordt per 2021 statiegeld op kleine PET-flesjes ingevoerd. Blik wordt in geen geval meegenomen. Een slechte zaak, vindt Greenpeace.

Meike Rijksen, campagneleider Greenpeace: “Het bedrijfsleven heeft al genoeg kansen gehad, maar hebben keer op keer gefaald. Zij zetten uitstel al jaren in als lobbystrategie om onder statiegeld uit te komen. Wanneer is het genoeg geweest?! Bovendien wil het overgrote deel van de Nederlanders statiegeld op kleine flesjes én blikjes. Daarom vragen we de politici in de Tweede Kamer vandaag: luister naar je kiezers en voer statiegeld zo snel mogelijk in, ook op blikjes.”

Volgens een recente studie in opdracht van het ministerie zorgt de uitbreiding van statiegeld ervoor dat het aantal kleine flesjes en blikjes in het zwerfafval met 70% tot wel 90% daalt. Ook komen er tussen de half en zes miljoen plastic flesjes per jaar minder in zee terecht. Plastic flessen en doppen zijn het meest gevonden plastic afval op stranden wereldwijd.

Greenpeace startte een petitie voor de uitbreiding van statiegeld ‘I <3 Statiegeld’, deze is inmiddels door bijna 70.000 mensen ondertekend.

Over Neptunus – de Romeinse God van de Zee

• De geheel houten Neptunus is in totaal ruim vijf-en-een-halve meter hoog.
  • De houten drietand is het hoogste punt op 5.60 meter
  • De buitenkant is bedekt met in totaal 30m2 hout.
  • In zijn net heeft hij honderden plastic flesjes en blikjes.
  • Het net is afkomstig van Stichting Noordzee Nettenvrij. Deze stichting duikt verloren visnetten op van de zeebodem.
  • Slogan bij Neptunus: Bescherm onze zeeën, <3 statiegeld

——————————————————————————————————————————–

Greenpeace persvoorlichting

Bram Karst – Greenpeace persvoorlichting