Rapport steekproef bestrijdingsmiddelen Valentijnsboeketten 2018

Rapport steekproef over de mate van vervuiling met resten bestrijdingsmiddelen van 12 ‘Valentijnsboeketten’ besteld in januari 2018 bij een viertal grote online bloemisterijen in Nederland: Fleurop, De Bloemist, Euroflorist en Topbloemen. Greenpeace trof 100 keer restanten van in totaal 43 soorten bestrijdingsmiddelen aan op de boeketten.

Greenpeace bestelde bij elke online bloemisterij 3 boeketten; een boeketje met rozen, een met gerbera’s en een ‘liefdesboeket’ met verschillende bloemen zoals rozen, gerbera’s, anjers, lelies en chrysanten.We hebben de bloemen laten testen op de aanwezigheid van residuen van 300 bestrijdingsmiddelen. Speciale aandacht geven we daarbij aan een door Greenpeace opgestelde lijst met negen middelen die zó schadelijk zijn voor bijen dat ze als eerste verboden moeten worden. Onder de grote hoeveelheid aangetroffen residuen zijn diverse middelen verboden binnen de Nederlandse sierteelt.

Download hier het rapport:

GP_rapport Valentijnsbloemen 2018