Nederland — Na veertig uur hoog boven het ijzige water te hebben gehangen, hebben de vier activisten van Greenpeace hun bezetting van het boorplatform Stena Don beëindigd. Meer dan twee dagen zijn de proefboringen van het Britse oliebedrijf Cairn Energy voor de westkust van Groenland geblokkeerd. Lage temperaturen maakten het voor de actievoerders onmogelijk om nog langer onder de rand van het platform te blijven hangen. Ze klommen op het platform, waarna ze werden gearresteerd.

Kort voordat de bezetting werd beëindigd, had Sim McKenna, een van de klimmers, via satelliettelefoon contact met het Greenpeace-schip Esperanza, dat dicht bij het platform ligt. “We hebben dit boorplatform voor twee dagen effectief stilgelegd, maar de poolkou eiste haar tol. Afgelopen nacht was ijskoud en het waaide heel hard”, vertelt de Amerikaanse actievoerder. “We moesten stoppen met de actie, maar we zijn trots dat we deze onverantwoordelijke zoektocht naar olie wereldwijd onder de aandacht hebben kunnen brengen.”

Het is nog onbekend of Cairn de geplande proefboringen alsnog zal uitvoeren. Alleen deze maand is het nog mogelijk om voor de kust van Groenland te boren. Daarna rukt het ijs weer op.

Met deze actie wilde Greenpeace voorkomen dat zelfs een van de laatste ongerepte plekken op de aarde zou worden blootgesteld aan de onverantwoorde praktijken van de olie-industrie. Een olieramp als die in de Golf van Mexico zou in de Baffinbaai, de zee tussen Canada en Groenland, desastreuze gevolgen hebben. Als Cairn in dit gebied olie vindt, is het risico groot dat volgend jaar andere grote oliebedrijven naar de Baffinbaai komen.

De Esperanza is onlangs begonnen aan een expeditie die in het teken staat van de strijd tegen gevaarlijke olieboringen. De ramp in de Golf van Mexico, waarvan experts van Greenpeace vanaf het eerste moment de gevolgen in kaart brachten, laat zien welke risico’s het boren in moeilijke gebieden op kan leveren. Greenpeace roept op tot een wereldwijd verbod op diepzeeboringen.