Amsterdam- Donderdagochtend kleurt de Dam roze. Een aantal Kens en Barbies vraagt aandacht voor de relatiecrisis waarin het beroemde glamourstel is terechtgekomen. Drie weken geleden maakte Ken het uit met Barbie, nadat hij ontdekte dat zij betrokken is bij grootschalige houtkap van het Indonesisch regenwoud. Greenpeace vraagt Mattel, de producent van Barbie, niet langer tropisch hardhout te gebruiken voor Barbieverpakkingen. Dan kan het ook weer goed komen tussen Ken en Barbie.

Met hun roze limousine starten Ken en Barbie donderdagochtend om 10.00 uur op de Dam met passanten te vragen hun oproep aan speelgoedfabrikant Mattel te ondersteunen. Daarna is het gebrouilleerde koppel nog op andere plekken in Amsterdam te zien.

Greenpeace trof na onderzoek tropisch hardhout aan in het verpakkingsmateriaal van Barbie. Dit hout is afkomstig van het papierbedrijf Asia Pulp and Paper (APP), dat zich schuldig maakt aan grootschalige vernietiging van het regenwoud in Indonesië. Ook gebieden waar bedreigde diersoorten leven, zoals de tijger, orang-oetan en olifant. Kwetsbare leefgebieden van dieren en planten, regenwouden en veengebieden worden met de grond gelijk gemaakt om goedkope wegwerpverpakkingen voor speelgoed te maken.

Greenpeace lanceerde op 7 juni een wereldwijde campagne voor de oerbossen met een filmpje, waarin Ken het uitmaakt, dat al door meer dan 1,3 miljoen mensen is bekeken. De directeur van Mattel ontving al ruim 240.000 e-mails.

Mattel heeft schoorvoetend gereageerd op de campagne. Het bedrijf kondigde een nieuw inkoopbeleid aan en zou zijn inkopers opdracht geven niet meer van APP in te kopen. Per wanneer dat zal zijn en hoe dat inkoopbeleid er precies uitziet, is echter onduidelijk. Greenpeace gaat door met de campagne totdat Mattel daadwerkelijk laat zien niet langer mee te werken aan de verwoesting van kostbaar regenwoud voor wegwerpverpakkingen.

“Mattel en andere speelgoedproducenten, waaronder Hasbro en Disney, hebben de verantwoordelijkheid om duurzaam te produceren”, stelt Kees Kodde, campagneleider bossen bij Greenpeace. “In het belang van de vele diersoorten die er wonen, moeten we de oerbossen behouden!”

Voor meer informatie:
Jaap Oppenhuizen, persvoorlichter, 06 25031014