Greenpeace Nederland initieerde in 2004 een uniek bloedonderzoek. Het bloed van bijna 100 mensen is onderzocht op de aanwezigheid van schadelijke stoffen. Het gaat om stoffen als ftalaten en broomhoudende vlamvertragers.

Cover rapport ‘Gifsporen in bloed – de feiten’

Auteur: Jacqueline Schuiling, Monique J. Harthoorn

Omschrijving: Ze zitten in talloze producten die we dagelijks gebruiken. In dit boekje staan de belangrijkste uitkomsten op een rij: in het bloed van álle deelnemers zijn schadelijke stoffen aangetroffen.

Schadelijke stoffen zijn al teruggevonden in dieren als walvissen, ijsberen en palingen. Greenpeace heeft de stoffen ook aangetroffen in huisstof (2001) en regenwater (2003). Logische volgende vraag: komen ze ook terecht in onze lichamen? Dat onderzocht professor Sauer van het Academisch Ziekenhuis Groningen op verzoek van Greenpeace. Onderzoeksinstituut TNO-MEP analyseerde de bloedmonsters.

‘Gifsporen in bloed’ geeft een overzicht van de gevonden gehaltes van de stoffen. Deelnemers vertellen waarom ze hun bloed lieten prikken. Professor Sauer trekt zijn conclusies. En tot slot: na gesprekken met Greenpeace stoppen bedrijven als Samsung en Nokia met het gebruik van deze schadelijke stoffen.

Aantal pagina’s: 28

gifsporen-in-bloed-de-feiten