A Review of Restrictions and PVC free Policies Worldwide

Dit (Engelstalige) rapport biedt een overzicht van wereldwijde initiatieven voor een PVC-vrij beleid. Greenpeace voert sinds de jaren ’90 actie tegen het zeer schadelijke PVC en voor schone alternatieven. Een groot aantal overheden, bedrijven en organisaties besloten sindsdien PVC en chloor uit te bannen of te beperken. Deel 1 zet de maatregelen van overheden – lokaal en nationaal – op een rij. En de relevante internationale overeenkomsten, m.n OSPAR en het VN POP’s-verdrag. Deel 2 beschrijft de bedrijven die geen PVC meer (willen) gebruiken.

Auteur: Greenpeace

Omschrijving: De Duitse stad Bielefeld was in 1986 de eerste gemeente die het gebruik van PVC beperkte. Inmiddels kent Duitsland 274 gemeenten en 6 deelstaten met zo’n beleid. Veel lokale overheden in Nederland, Oostenrijk, Scandinavië, Spanje, Japan, Groot-Brittannië en de VS volgden in de jaren ’90 het Duitse voorbeeld. Zweden was het eerste land dat voorstelde PVC op nationaal niveau te beperken. Denemarken, Duitsland en de EU ontwikkelen beleid op dit gebied.

In het begin van de jaren ’90 besloten grote Scandinavische bedrijven als IKEA en LEGO PVC uit te faseren. Supermarktketens in Zwitserland en Duitsland wilden geen PVC-verpakkingen meer. Grote bronwaterproducenten als Nestlé en Evian stapten over op PET-flessen. Bouwbedrijven bouwen steeds minder met PVC, onder druk van (lokale) regelgeving. Hoogtepunt waren de Olympische Spelen in Sydney: waar maar mogelijk was PVC vervangen.

Na de Greenpeace-campagne tegen speelgoed van zacht PVC bannen grote speelgoedfabrikanten als Chicco, Playmobil en Ravensburger PVC uit. Schoenen- en sportartikelenfabrikanten als Nike volgden, evenals telecommunicatiebedrijven (het Duitse Telekom), autoproducenten (General Motors) en elektronicagiganten als Sony. Nu richt Greenpeace haar pijlen op PVC in infuuszakken. Baxter International Inc. heeft al toegezegd alternatieven te ontwikkelen.

Aantal pagina’s: 107

pvc-free-future-a-review-of-r