De Arctic Sunrise mag dan weer veilig thuis zijn in Amsterdam, de Nederlandse overheid gaat voortvarend door met de rechtszaak tegen de Russische Federatie bij het Zeerechttribunaal. Greenpeace hoopt dat de procedure uitwijst dat Rusland het Greenpeace-schip en de dertig opvarenden een jaar geleden illegaal enterde en arresteerde én dat Rusland de schade aan het schip moet vergoeden.

De Nederlandse overheid stapte vorig jaar oktober naar het Internationaal Zeerechttribunaal (ITLOS) om het schip en de Arctic 30 vrij te krijgen. De dertig bemanningsleden en actievoerders zaten toen al een maand in voorarrest na een vreedzaam protest bij het boorplatform van Gazprom in de Pechorazee. Het Zeerechttribunaal oordeelde dat schip en bemanning onmiddellijk moesten worden vrijgelaten, maar Rusland weigerde elke vorm van medewerking.

De Arctic 30 kregen na maanden in een Russische cel uiteindelijk in december 2013 amnestie en de Arctic Sunrise keerde drie weken geleden terug in Amsterdam. Maar daarmee is de kous niet af. Hoewel de Arctic 30 destijds opgelucht waren dat ze naar huis mochten, voelde de amnestie die president Poetin hen verleende als niet rechtvaardig. Bovendien loopt in Rusland momenteel nog steeds een strafrechtelijk onderzoek naar het vreedzame protest. Hopelijk kan een uitspraak in een speciale arbitragezaak bij het Zeerechttribunaal hier een einde aan maken. “We zijn de Nederlandse overheid daarom dankbaar dat zij de moeite neemt om deze moedige stap te zetten in een zeer turbulente tijd”, aldus Faiza Oulahsen, campagneleider en één van de Arctic 30.

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>