Greenpeace staat bekend om de strijd tegen misstanden, maar vergis je niet: we werken net zo hard aan inspirerende oplossingen voor het klimaatprobleem.

Met deze 5 positieve ontwikkelingen zijn we op weg naar een nieuwe wereld

Oog voor detail? Lees ons uitgebreide energiescenario >>

1. Zonne-energie is niet meer te stoppen

Zonnepanelen zijn de laatste jaren veel sneller goedkoper geworden dan was voorspeld. In de meeste landen - ook in Nederland - is het nu veel goedkoper om zonnepanelen aan te schaffen en te genieten van 25 jaar gratis stroom, dan om 25 jaar de energierekening te blijven betalen. Alleen al in Nederland neemt het aantal zonnepanelen jaarlijks met zo'n 70 procent toe!

Zonnepanelen doen het ook als het bewolkt is. Diffuus licht zetten ze gewoon om in elektriciteit. Meer zonne-energie is van groot belang omdat we de komende decennia moeten overstappen van vervuilende benzinmotoren naar elektrisch rijden. Het is belangrijk dat we die extra elektra wel schoon opwekken.

Wereldwijde 'zonnige' successen:

• We overtuigden Google en Apple van de urgentie van klimaatverandering; zij investeerden sindsdien gigantisch in wind- en zonneparken.
  • In India en Turkije voorzagen we hele dorpen van zonnepanelen.

Je helpt dit soort campagnes mogelijk te maken met een donatie. Zelf een idee voor een campagne? Laat het ons weten op Greenwire.

2. Windenergie gaat keihard

De Groeiende Wereldwijde Windcapaciteit - bron: Renewable Energy Policy Network, 2015 © REN21 policy network

Windenergie is onmisbaar voor het slagen van de energierevolutie in Nederland. De Global Wind Energy Council berekende dat we in 2030 wereldwijd al 19% van onze energiebehoefte met wind kunnen opwekken en in 2050 25-30%. En laat het in Nederland nou vaak en hard waaien! Om zo efficient mogelijk energie op te wekken, hebben we ook op zee meer windmolens nodig.

In Nederland hebben bedrijven, overheden en organisaties daarom afspraken gemaakt voor een sterke toename van windenergie. Dit is vastgelegd in het Nationaal Energieakkoord. Zo zal in 2023 een kwart van de stroom in Nederland van windmolens komen. Steeds meer Nederlanders en bedrijven gaan zelf aan de slag met windenergie, door als coöperatie een windmolen te bouwen en samen schone elektriciteit op te wekken. Kijk of er een windcooperatie bij jou in de buurt is en word lid! Wil je in jouw gemeente weerwoord bieden aan sceptici die de komst van windmolens proberen te blokkeren? Bekijk dan deze brochure.

Lees meer over de voordelen van windenergie >>

3. De elektrische auto zoeft lekker door

Elektrische auto's bestonden al voordat er auto's waren met een verbrandingsmotor. Pas nu beleven ze hun doorbraak, omdat de techniek van accu's snel verbetert. De nieuwste elektrische auto's rijden honderden kilometers op één accu en kunnen snel worden opgeladen. Auto's kunnen massaal gaan rijden op stroom uit zon en wind. Natuurlijk is het nog beter om de fiets of de trein te pakken, maar de auto's die in de toekomst rijden, zullen dat doen op groene stroom.

4. Slimme wetenschappers en ondernemers met groen hart

Elektrische auto's, snellaadpalen, zonnepanelen, LED-lampen, windcoöperaties: rekening houden met het klimaat was nooit zo makkelijk en leuk als nu. Wetenschappers en innovatieve bedrijven spelen een belangrijke rol in de energierevolutie. Greenpeace maakt de weg vrij voor vernieuwing door de lobby van grote bedrijven met belangen in oude technieken bloot te leggen. Zo voerden we campagne tegen Volkswagen, die lobbyde tegen klimaatmaatregelen. En mind you, dit was jaren voor het recente schandaal over het sjoemelen met de uitstoot van smerige dieselmotoren!

Ons politieke werk voor een CO2-neutraal Nederland beleefde een hoogtepunt in 2013, toen we met andere milieuclubs, bedrijfsleven en de overheid het energieakkoord tekenden. Hoofddoel: minimaal 16 procent schone energie in 2023.

Je kunt onze campagnes steunen met een donatie.

5. We eten minder vlees

Nederlanders eten de afgelopen jaren minder en minder vlees. Dat is goed nieuws voor het klimaat, want de wereldwijde veeteelt zorgt voor een enorme uitstoot van broeikasgassen als CO2 en methaan. Ook is er ontzettend veel plantaardig voer (vaak soja uit Zuid-Amerika) en water nodig voor de productie van een biefstukje. Door te kiezen voor plantaardige alternatieven, afgewisseld met zo nu en dan wat biologische zuivel of vlees, draag je op makkelijke wijze bij aan gezond klimaat.

Hier lees je meer over de milieu-impact van de veeteelt >>

Nog vragen?

Vind ons op Facebook, Twitter of gebruik het contactformulier.

De laatste updates

Obama weert oliebedrijven permanent uit Noordpoolgebied

Nieuwsartikel | 21 december, 2016 om 11:09

Een groter kerstcadeau kunnen we ons haast niet voorstellen: president Obama en zijn Canadese collega Trudeau hebben grote delen van de Noordpool permanent beschermd. Oliebedrijven als Shell wordt dus definitief de deur gewezen. Een fantastisch...

De fossiele schandalen van ING

Nieuwsartikel | 24 november, 2016 om 18:22

Van een omstreden kolencentrale in Indonesië tot een oliepijplijn dwars door het gebied van inheemse Amerikanen: ING investeert wereldwijd in grote fossiele projecten. Het Nederlandse bedrijf draagt daarmee bij aan de schending van mensenrechten...

In Marrakesh wordt het klimaatakkoord realiteit

Nieuwsartikel | 18 november, 2016 om 15:36

In Parijs zetten 195 landen vorig jaar hun handtekening onder een klimaatakkoord; in Marrakesh kreeg dit akkoord afgelopen weken handen en voeten. Zo kun je de 22e klimaattop van de VN-conferentie UNFCCC samenvatten. Wij zetten de belangrijkste...

1 - 3 van 162 resultaten.

Onderwerpen